Najpotężniejszy Jelcz znowu w Polsce. Zbudujemy takich setki

Do Polski dotarł właśnie drugi - z trzech - wysłanych do Republiki Korei Jelczy P882.57. Po serii wyczerpujących testów poligonowych auto otrzymało w Korei nietypową zabudowę - wieloprowadnicową wyrzutnię rakietową systemu K239 Chunmoo. Wraz z nim do Polski przybyły też cztery kolejne "moduły ogniowe" (wyrzutnie), które zintegrowane zostaną z polskimi ciężarówkami już w Stalowej Woli.

Homak-K na Jelczu P882.57 /fot. Agencja Uzbrojenia/X
Homak-K na Jelczu P882.57 /fot. Agencja Uzbrojenia/X 

Minister Obrony Narodowej poinformował, że do gdańskiego portu dotarł kolejny transport uzbrojenia z Republiki Korei. W porcie wyładowano np. drugiego - z wysłanych w początku roku do zakładów Hanwha Aerospace - Jelczy P882.57, który został już w pełni zintegrowany z koreańską wyrzutnią systemu K239 Chunmoo.

Kolejny Homar-k na Jelczu już w Polsce

Spolszczony wariant wyrzutni wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej systemu K239 Chunmoo konstrukcji Hanwha Aerospace nosi nazwę HOMAR-K. W ubiegłym roku podpisano umowę ramową na zakup 290 egzemplarzy wyrzutni K239 Chunmoo i zawarto umowę wykonawczą dotyczącą dostawy 218 sztuk.

Pierwszy z trzech wozów, które wysłane zostały do Korei w początku roku, wrócił do kraju w lipcu. W Hanwha Aerospace wyposażono go w moduł ogniowy, czyli liczącą 12 rakiet, wyrzutnię. Już w Polsce wóz - kolejny raz - trafił na testy poligonowe, w tym intensywne próby ogniowe. Wypakowany właśnie w Gdyni egzemplarz również otrzymał w Korei zabudowę w postaci 12-rakietowego modułu ogniowego. Oznacza to, że aktualnie Wojsko Polskie dysponuje już dwoma gotowymi do użytku modułami ogniowymi systemu K239 Chunmoo.

Dwa Homary-k w Wojsku Polskim. Gdzie trafią nowe Jelcze z wyrzutniami Chunmoo?

Wraz z drugim Jelczem do Polski trafiły też cztery kolejne moduły ogniowe, które - w ramach pierwszej umowy wykonawczej - zabudowane zostaną na polskich ciężarówkach w Hucie Stalowa Wola. Ten zakład odpowiada za integrację koreańskich modułów z polskimi nośnikami. Oprócz samych ciężarówek z Polski pochodzić ma też Zautomatyzowany Zestaw Kierowania Ogniem Topaz.

Produkcja wojskowych Jelczy

Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP
Produkcja wojskowych JelczyPAP

Teoretycznie, pierwszych 18 zestawów trafić ma do 18. Dywizji Zmechanizowanej jeszcze przed końcem roku. W tej partii znajdą się trzy wozy wysłane wcześniej do Korei oraz 15 ciężarówek zbudowanych w Jelczu-Laskowicach i zintegrowanych z modułami ogniowymi w HSW w Stalowej Woli. Każdy z nich ma być wyposażony w dwa kontenery, na które składa się po sześć wieloprowadnicowych wyrzutni pocisków kalibru 239 mm o donośności do 80 km.

Jelcze 8x8 z wyrzutniami K239 Chunmoo

Polskie nośniki koreańskiego systemu - Jelcze P882.57 - mają około 11 m długości i 2,8 m szerokości. Auto o dopuszczalnej masie całkowitej 22,5 tony potrafi pokonać rów o szerokości do 60 cm i legitymuje się głębokością brodzenia do 1 m. Wozy wyposażone są w trzyosobowe opancerzone kabiny. Z Polski, oprócz systemu kierowania ogniem TOPAZ, pochodzą też m.in. systemy łączności. Całość zamówienia w ramach programu Homar-k ma zostać zrealizowana do końca 2026 roku.

Jelcz 883 - trzecia generacja wojskowych ciężarówek z Jelcza-Laskowic / fot. MSPO Targi Kielce 

Całkiem prawdopodobne, że kolejne zamówione w Korei wyrzutnie zamontowane zostaną na nowej wersji ciężarówek - Jelcz P883 - czyli pojazdach "trzeciej generacji" zaprezentowanych w początku września na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Nowa generacja polskich ciężarówek wyróżnia się m.in. gruntownie przeprojektowaną kabiną przystosowaną do montażu dodatkowych pakietów opancerzenia. Wóz ma też nowy układ konstrukcyjny - jednostka napędowa umieszczona została nie pod lecz za kabiną, co ułatwia jej serwisowanie w warunkach polowych, zwiększa komfort pracy załogi i pozwala obniżyć sylwetkę pojazdu. 

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas