Na którą oś należy zakładać opony o lepszym bieżniku?
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, warto montować lepsze opony na tylną oś.
Obecnie obowiązująca i lansowana przez producentów tendencja nakazuje montować lepsze ogumienie na tylnej osi.
Może wydawać się to nonsensem w przypadku samochodu z przednim napędem, ale uzasadnieniem są względy bezpieczeństwa. Montując lepsze opony na tylną oś zwiększa się stabilność auta w zakręcie i zmniejsza tendencję do zarzucania tyłu. Dzięki temu spada ryzyko niebezpiecznego uderzenia bokiem w przeszkodę (z boku pojazdu strefa zgniotu ma kilkanaście centymetrów, a z przodu ponad metr).
Gdy lepsze opony są zamontowane z przodu, to samochód wprawdzie lepiej pokonuje wodę i lepiej przyspiesza, ale staje się bardzo "nerwowy" w trakcie hamowania, szczególnie na zakręcie.
Tymczasem statystyczny kierowca zwykle nie potrafi sobie poradzić z poślizgiem nadsterownym, gdzie auto zarzuca tyłem przy dużej prędkości.
Uwaga! Zalecenie dotyczące montowania lepszych opon na tylną oś odnosi się zarówno do aut przednionapędowych, jak i tylnonapędowych.