Mitsubishi ASX 1.6 DiD - lepiej jeździ, niż wygląda

Mitsubishi ASX powoli zaczyna się starzeć. Ma już 6 lat, a ubiegłoroczny lifting nie zmienił znacząco jego wyglądu. Producent uatrakcyjnił jednak gamę silnikową - jeździliśmy nową wersją 1.6 DiD, która zrobiła na nas bardzo dobre wrażenie.

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WD
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

Kariera modelu ASX toczy się ze zmiennym szczęściem. W 2011 roku, a zatem pierwszym pełnym roku sprzedaży modelu ASX, nowych nabywców znalazło prawie 50 tys. egzemplarzy (wynik dotyczy Europy). Lata 2012 i 2013 to już wyraźny spadek - prawie o połowę. W 2014 roku sprzedaż nieoczekiwanie wzrosła, przekraczając 35 tys. sztuk. W ubiegłym roku było jeszcze lepiej - z salonów wyjechało ponad 45 tys. ASX-ów.

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

Na pierwszy rzut oka ceny opisywanego modelu wydają się dość wysokie, ale to niestety standard dla tego segmentu. Podstawowa wersja benzynowa 1.6 117 KM kosztuje co prawda 61 900 zł (cena z uwzględnieniem promocji), ale odmiana 1.6 DiD to wydatek 92 900 zł za wersję z napędem przednim i 102 990 zł za testowaną 4WD. Dla porównania sprawdziliśmy ile kosztują modele konkurencyjne. Nissan Qashqai: najtańszy - 72 900 zł (1.2 115 KM), najtańszy diesel - 82 400 zł (1.5 dCi 110 KM), a najtańszy diesel 4x4 - 97 300 zł (1.6 dCi 130 KM). Opel Mokka: najtańszy - 70 450 zł (1.6 115 KM), najtańszy diesel - 86 450 zł (1.6 CDTI 110 KM), najtańszy diesel 4x4 - 95 950 zł (1.6 CDTI  136 KM).

Najkorzystniej wycenionym samochodem w tym segmencie jest Dacia Duster - najtańsza kosztuje 39 900 zł (1.6 114 KM), najtańszy diesel - 53 300 zł (1.5 dCi 90 KM), najtańszy diesel 4x4 - 64 800 zł (1.5 dCi 109 KM).

Tylko dla konserwatystów

Podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie Mitsubishi zaprezentowało już następcę ASX-a. Na razie był to wprawdzie model koncepcyjny (Mitsubishi Concept XR-PHEV II), ale przypomina, że dni obecnej generacji są już policzone. Nic dziwnego -  charakterystyczna atrapa chłodnicy "Jet Fighter", która wyróżnia ASX-a po raz pierwszy pojawiła się w Mitsubishi prawie 10 lat temu (w 2007 roku, w modelu Lancer).

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

Dość konserwatywnie prezentuje się także wnętrze. Wzorowa czytelność, intuicyjna obsługa, tworzywa sztuczne - choć niewyszukane - sprawiają wrażenie solidnych i starannie zmontowanych. Nie brakuje także miejsca dla pasażerów i ich bagażu (pojemność bagażnika to 444 l). Jeśli ktoś koncentruje się na jeździe i nie przywiązuje wagi do detali, będzie bardzo zadowolony. Znajdzie na pokładzie wszystko, czego mu potrzeba bez konieczności czytania grubej instrukcji obsługi. Ale jeśli obok treści znaczenie ma mieć także forma - ASX wypadnie blado.

Dlaczego tak późno?

Testowany egzemplarz był wyposażony w wysokoprężny silnik 1.6 DiD o mocy 114 KM. To sprawdzony silnik francuski, znany lepiej jako 1.6 HDi, w swojej najnowszej, 8-zaworowej wersji. Szkoda, że producent tak długo zwlekał z wprowadzeniem go do oferty, bo idealnie pasuje do tego samochodu.

Na biegu jałowym pracuje w miarę cicho, nawet wtedy, kiedy jest zimny, a dość krótko zestopniowana, 6-biegowa skrzynia ręczna umożliwia całkiem żwawe przyspieszanie. Zmiana biegów - jak to w Mitsubishi - jest przyjemnością. Kres przyjemnego podróżowania leży gdzieś w okolicach 140 km/h. Dopiero wtedy samochód zaczyna już być głośny i dostaje zadyszki. Ale w zwyczajnej, codziennej eksploatacji raczej rzadko zbliżamy się do takich granic, więc wrażenia z jazdy są bardzo dobre. Auto okazuje się także bardzo oszczędne. Podczas testów samochód zużywał od 5 do 6 l oleju napędowego na każde 100 km.

Taka jednostka napędowa idealnie wpisuje się w oczekiwania potencjalnych nabywców kompaktowych SUV-ów, którzy chcą cieszyć się z posiadania samochodu z podwyższonym zawieszeniem, przy utrzymaniu kosztów eksploatacji na poziomie typowym dla zwykłych kompaktów. 

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

Miłe dodatki

Oprócz nowego silnika 1.6 DiD, ASX po liftingu otrzymał nowe, bogatsze wyposażenie. Już w bazowej wersji Inform znajdziemy między innymi 7 poduszek bezpieczeństwa (w tym poduszkę kolanową dla kierowcy), system stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji, ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, system wspomagania ruszania pod górę, układ priorytetu hamulca BOS i ostrzegania o nagłym hamowaniu ESS,  podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka boczne, klimatyzację, zdalnie sterowany centralny zamek, tylne światła w technologii LED, elektrycznie sterowane szyby i radioodtwarzacz 2DIN CD/MP3 z 4 głośnikami.

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WD

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL
Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

W wersji Intense Plus z kolei, oprócz reflektorów ksenonowych i dziennych świateł LED, pojawił się system bezkluczykowy, kamera cofania, podgrzewane przednie siedzenia, radio z dotykowym wyświetlaczem, samościemniające się lusterko wsteczne oraz nowe, 18-calowe aluminiowe obręcze kół.

Mitsubishi ASX 1.6 DiD 4WDINTERIA.PL

Najbogatsza odmiana ASX Instyle, która ma na pokładzie systemem nawigacji MMCS SD zintegrowany z nagłośnieniem Rockford Fosgate (9 głośników), szklany, panoramiczny dachem z oświetleniem typu LED, skórzaną tapicerkę siedzeń, fotel kierowcy, który można elektrycznie regulować w 4 płaszczyznach, kamerę cofania, czujniki parkowania a także relingi dachowe w czarnym kolorze oraz tapicerkę drzwi ze wstawkami z winylu.

Anna Cieślak o Mitsubishi ASX 

To nam się podobało

Świetny silnik, bardzo dobrze zestrojona skrzynia biegów

Harmonijnie pracujące zawieszenie

Dobra ergonomia

To nam się nie podobało

Przestarzała stylizacja

Podsumowanie

Mitsubishi ASX z dieslem 1.6 DiD i napędem na cztery koła to "kompletny zawodnik", czyli taki, któremu niczego nie brakuje. Jest także bardzo przyjemny w eksploatacji. Tyle tylko, że konkurencja oferuje obecnie modele młodsze konstrukcyjnie. Mają nowszą stylizację i ciekawsze wnętrze. Ale to oczywiście kwestia gustu.

Tekst i zdjęcia: Jacek Ambrozik

Silnik: wysokoprężny, czterocylindrowy,  1560 ccm

Osiągi wersji 1.6 DiD 4WD:

0-100 km/h: 11,5 s

V max: 180 km/h

Spalanie w teście: 5-6 l/100 km

Moc max. 114 KM

Max mom.obr.: 270 Nm

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas