Lexus NX i RX z nietypowym napędem 4x4
Luksusowe crossovery Lexus NX i RX wyposażone są w napęd wszystkich kół, szczególnie przydatny w warunkach zimowych. Całkiem ciekawie funkcję tę zrealizowano hybrydowych odmianach tych aut.
W hybrydowych Lexusach NX 300h i RX 450h zastosowano sterowany elektronicznie napęd AWD o nazwie E-Four. Koła przednie napędzane są bezpośrednio przez hybrydową jednostkę napędową z bezstopniową przekładnią e-CVT, łączącą moc silnika spalinowego i elektrycznego. Napęd tylnej osi zapewnia zintegrowany z nią osobny silnik elektryczny o mocy 68 KM z własnym sterownikiem mocy, przekładnią redukcyjną i mechanizmem różnicowym.
Moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest inteligentnie regulowany przez elektronikę sterującą napędem samochodu. Podczas jazdy w normalnych warunkach silnik elektryczny tylnej osi jest wyłączony, co ogranicza zużycie paliwa. W sytuacji, gdy sterownik wykryje poślizg napędzanych kół przedniej osi, automatycznie zmniejsza przekazywany do nich moment obrotowy i uruchamia silnik kół tylnych, ułatwiając np. ruszanie na śliskiej nawierzchni.
Elektronika odpowiednio dozuje moc tylnego silnika również w czasie dynamicznej jazdy, poprawiając stabilność i sterowność samochodu. Podczas zwalniania i hamowania silnik tylnej osi pełni też rolę generatora ładującego akumulator układu hybrydowego, umożliwiając odzyskanie części energii kinetycznej pojazdu.