Kto rządzi w Europie i dlaczego są to Niemcy?

Wygląda na to, że Europejczycy zapominają właśnie o kryzysie w branży motoryzacyjnej. W zeszłym roku sprzedaż nowych aut w krajach Unii Europejskiej wzrosła.

Niemiecka ofensywa modelowa przynosi efekty
Niemiecka ofensywa modelowa przynosi efektyAFP

Takie dane płyną z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego będącego członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Przemysłu Motoryzacyjnego ACEA. W których krajach nowe samochody cieszą się największym zainteresowaniem nabywców?

W samym tylko grudniu w krajach Unii Europejskiej (bez uwzględnienia danych z Malty, które nie są jeszcze dostępne) zarejestrowano  951 329 nowych aut. To o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Grudzień był już 16 miesiącem z rzędu, w którym popyt na nowe auta na Starym Kontynencie wzrósł.

W ujęciu całościowym, od stycznia do grudnia 2014 roku, w krajach Wspólnoty Europejskiej zarejestrowano łącznie 12 550 771 nowych samochodów osobowych. W stosunku do sytuacji z 2013 roku europejski rynek urósł o 5,7 proc. Warto podkreślić był to pierwszy wzrost od sześciu lat. Począwszy od 2007 roku rynki Starego Kontynentu systematycznie się kurczyły.

Wśród czołowych rynków największy wzrost odnotowała Hiszpania. Hiszpanie zarejestrowali przeszło 855 tys. aut, czyli aż o 18,1 proc. więcej niż przed rokiem. Powody do radości mają też dealerzy w Wielkiej Brytanii. Nowe samochody osobowe znalazły na wyspach przeszło 2,26 mln nabywców, czyli o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Mniejszy wzrost popytu na samochody zanotowano we Włoszech (+ 4,2 proc.) i Niemczech (+ 2,9 proc.), które pozostają największym rynkiem zbytu w Europie (sprzedaż na poziomie 3,03 mln sztuk).

Polacy nie mają w tym zestawieniu powodów do wstydu. Nasz rynek, chociaż skromny (nieco ponad 327 tys. sztuk) zanotował wzrost aż o 10,3 proc. W tym miejscu wypada jednak przypomnieć, że przeszło 61 proc. zakupów samochodów osobowych w naszym kraju dokonały w ostatnim roku firmy.

Niekwestionowanym królem Starego Kontynentu pozostaje koncern Volkswagen. Niemiecki gigant sprzedał w Europie przeszło 3,18 mln pojazdów (+4,2 proc. w stosunku do ubiegłego roku). Na drugim miejscu z ogromną stratą do lidera sklasyfikowano koncern PSA (Citroen i Peugeot). Francuzi sprzedali w zeszłym roku 1,35 mln pojazdów (+2,5 proc.). To mniej, niż wynosi europejski wynik samej marki Volkswagen! (1,55 mln sztuk). Na ostatnim miejscu podium sklasyfikowano koncern Renault z wynikiem 1,22 mln sztuk (+3,9 proc).

W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze kolejno koncerny: 4. Ford (niemal 928 tys. sztuk), 5. General Motors (przeszło 905 tys. sztuk), 6. BMW (przeszło 797 tys. sztuk), 7. FCA - czyli Fiat - (przeszło 750 tys. sztuk), 8. Daimler (przeszło 681 tys. sztuk), 9. Toyota (niemal 528 tys. sztuk) i 10. Nissan (przeszło 462 tys. sztuk).

Warto też podkreślić coraz większą popularność marek premium. Najpopularniejszy producent tego segmentu - Audi - dostarczył europejskim klientom niemal 698 tys. aut. Przeszło 645 tys. Europejczyków zdecydowało się na nowe BMW, 627 tys. na Mercedesa. Dla porównania skierowany do masowego klienta oferta marki Fiat przyciągnęła do salonów niespełna 577 tys. nabywców.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas