Kolejna granica przekroczona. Nowa generacja ekranów dotykowych

Continental prezentuje pierwszy w historii w pełni dotykowy ekran wykorzystujący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne.

Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty na technologii haptycznej, trafi do seryjnej produkcji do 2017 roku.

Nowy wyświetlacz od Continental oparty na technologii aktywnego haptycznego sprzężenia zwrotnego (Haptic Feedback Display) przekazuje informacje zwrotne   za pomocą impulsów ruchowych, które można wyczuwać palcami. To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdyż  kierowca nie musi odrywać wzroku od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć, czy pożądana operacja została uruchomiona i zrozumiana przez system.

Reklama

Taki wyświetlacz łączy intuicyjną obsługę   z bezpieczeństwem korzystania z urządzenia. Popularność smartfonów i tabletów przyczyniła się do powstania mody na ekrany dotykowe również w nowoczesnych samochodach. Elementy służące do obsługi wykorzystujące haptyczne sprzężenie zwrotne, opracowane i wyprodukowane przez Continental, są już w powszechnym użyciu.

Na przykład Mercedes-Benz klasy C został opcjonalnie wyposażony w dotykowy panel sterujący wyprodukowany z wykorzystaniem technologii Haptic Feedback Display.

Jak działa aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne? Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwości haptyczne urządzenia jest cewka elektromagnetyczna z dwoma uzwojeniami. Są one sztywno umocowane za elementami konstrukcyjnymi wyświetlacza dotykowego, pod połączonymi ze sobą warstwami ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem pojemnościowym i wyświetlaczem).

Podczas eksploatacji cewka uruchamia mechaniczne sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwalne przez użytkownika, przy jednoczesnym pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyregulowane rozpoznawanie siły nacisku gwarantuje, że przypadkowe dotknięcia zostaną odróżnione od zamierzonych poleceń operacyjnych.

Dotykowa informacja zwrotna z wyświetlacza nie jest widoczna gołym okiem jako ruch mechaniczny. W rzeczywistości "ugięcie“ wynosi około jednej dziesiątej milimetra. Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym przyspieszeniem, generowany impuls mechaniczny może być wyraźnie wyczuwany palcem. Sprzężenie odbywa się zawsze na całej powierzchni ekranu. Cechy i intensywność haptycznego sprzężenia zwrotnego można dowolnie konfigurować i dostosować   do indywidualnych wymagań producentów samochodów, do konkretnej sytuacji   na drodze czy do określonej sytuacji podczas użytkowania pojazdu.

Taki mechanizm działania można zastosować do większych wyświetlaczy, w zależności od wymagań producentów pojazdów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy