Już wiadomo, jak długo postoimy w korku na Zakopiance

Kierowcy podróżujący "zakopianką" od środy będą mogli poznać średni czas przejazdu trasy lub poszczególnych odcinków. Informacje wyświetlane będą na tablicach elektronicznych przy trasie; będą też podawane na stronie internetowej i za pośrednictwem CB-Radia.

"System ma na celu informowanie kierowców o aktualnym średnim czasie przejazdu do danego miejsca na odcinku Kraków-Zakopane i do pośrednich miejscowości, jak Myślenice, Rabka Zdrój, Nowy Targ" - powiedział w poniedziałek podczas konferencji prasowej Paweł Rzucidło z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.

Pytany przez PAP przyznał, że system nie przyspieszy podróży, ale ją ułatwi.

System informacyjny rozpoznaje tablice rejestracyjne w punktach pomiarowych, oblicza średni czas przejazdu na odcinkach Kraków-Myślenice-Rabka-Nowy Targ-Zakopane; przesyła dane do centrum zarządzania i wyświetla czas przejazdu na tzw. tablicach zmiennej treści ustawionych przy trasie.

Oprócz tablic elektronicznych informacje o czasie przejazdu dostępne będą na stronie internetowej www.nadrodze.info . Zainteresowani znajdą tam na mapie informacje dotyczące aktualnych średnich czasów przejazdu oraz rozmieszczenia urządzeń wchodzących w skład systemu (stacje meteorologiczne, stacje pomiaru ruchu, tablice zmiennej treści, kamery).

Aktualna sytuacja panująca na "zakopiance" przedstawiana będzie również w wersji liniowej w zakładce "ruch na drodze"; tam też można sprawdzić warunki meteorologiczne na danym odcinku lub obrazy z kamer.

Nowością będzie odbieranie komunikatów o czasie przejazdu w systemie CB-Radio. Na kanale 19 kierowcy będą mogli usłyszeć informację o takiej możliwości, a na kanale 23 - szczegóły.

Pierwsze testy systemu zostały przeprowadzone w roku 2010 na odcinku Skomielna Biała-Poronin. Z uwagi na pomyślne rezultaty oraz duże zainteresowanie krakowski oddział GDDKiA zdecydował się na wdrożenie systemu na całej trasie. Zajęło się tym konsorcjum TRAX elektronik oraz CAT Traffic.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas