Jaworzno kupuje elektryczne autobusy
Od września do końca listopada 2017 r. do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie ma trafić 16 nowych autobusów elektrycznych. Wcześniej, w marcu 2017 r., powinno pojawić się tam sześć nowych autobusów elektrycznych z wymiennymi bateriami.
To jedne z największych w ostatnim czasie zamówień elektrycznego taboru autobusowego w Polsce. Niedawno zwycięzcę przetargu na dostawę 20 autobusów elektrycznych ogłoszono w Krakowie. Do zakupu 130 autobusów elektrycznych przymierza się Warszawa; dotąd nie podpisano tam umowy w tegorocznym przetargu na 10 takich wozów.
PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczne od 2012 r. (ostatnio m.in. we współpracy ze spółką Tauron Dystrybucja). Pod kątem obecnych środków unijnych spółka przygotowała wart 60 mln zł unijny projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.
Wraz ze zgłoszeniem projektu wiosną jaworznicka spółka ogłosiła m.in. przetargi na zakup 16 autobusów elektrycznych (czterech dziewięcio-, trzy dwunasto- i dziewięcio osiemnastometrowych), a także sześć dwunastometrowych autobusów elektrycznych przystosowanych do szybkiej wymiany akumulatorów trakcyjnych.
Zwycięzcą pierwszego z tych przetargów został jedyny oferent; spółka Solaris Bus & Coach; umowę o wartości 35,2 mln zł już podpisano. Ta sama spółka złożyła najlepszą ofertę w drugim przetargu, który jeszcze nie został zamknięty umową.
Zgodnie ze specyfikacjami przetargowymi autobusy z pierwszego zamówienia mają być dostarczane sukcesywnie od początku września do końca listopada 2017 r., natomiast wozy z drugiego zamówienia - w marcu 2017 r.
Ogłoszone również wiosną br. przetargi PKM Jaworzno na elementy infrastruktury stacji ładowania i wymiany baterii oraz stacji ładowania autobusów zostały unieważnione - wobec braku ofert bądź wartości ofert przekraczające przewidziane nakłady.
Jaworznicki PKM testuje pojazdy elektryczne od blisko czterech lat. Aby zdobyć doświadczenie pod kątem rozwoju floty z alternatywnym napędem, w ub. roku przewoźnik wprowadził autobus elektryczny do regularnej eksploatacji. Wyprodukowany w Polsce Solaris Urbino 12 electric pokonał już ponad 100 tys. km.
W lipcu br. przewoźnik rozpoczął też współpracę w badaniach i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych ze spółką Tauron Dystrybucja. Obie firmy mają przez rok przetestować kolejny autobus elektryczny (Yutong E12LF produkcji chińskiej) oraz infrastrukturę do jego ładowania w warunkach normalnej eksploatacji.
"Zgodnie z zapisami Białej Księgi Komisji Europejskiej do 2030 r. 50 proc. taboru przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Europie ma być zasilanych energią elektryczną lub gazem, a do 2050 roku cała flota ma mieć taki napęd. Przepisy unijne wyznaczają nam zatem kierunki inwestycyjne" - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy na dostawę 16 elektrycznych solarisów prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal.
"Firma Solaris produkuje pojazdy z napędem elektrycznym od 2001 r. Łącznie na ulicach kilkudziesięciu europejskich miast jeździ ich już ponad 1350" - przypomniał wiceprezes Solarisa Dariusz Michalak. Producent chwali się, że nowy Solaris Urbino 12 electric, jaki znajdzie się wśród wozów dostarczonych do Jaworzna, zyskał miano "Bus of the Year 2017" - statuetkę wręczono podczas wrześniowych targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.
Obecnie - według wykazu taboru na swojej stronie - PKM Jaworzno ma 58 autobusów spalinowych oraz jeden elektryczny.
Wart 60 mln zł projekt pt. "Zakup elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, wraz z budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii w mieście Jaworzno" zyskał 41,4 mln zł dofinansowania ze środków na transport niskoemisyjny dostępnych w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego na lata 2014-20.