Italdesign ma już 50 lat. I wielką listę osiągnięć
Minęło właśnie równe pół wieku od czasu, gdy w Turynie zarejestrowano firmę Studi Italiani Realizzazione Prototipi. 13 lutego 1968 roku rozpoczął się nowy rozdział we współczesnej historii motoryzacji.
Założycielami nowego wówczas studia stylistycznego była dwójka utalentowanych Włochów: Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovani. W ten sposób zrodziła się jedna z ikon samochodowej elegancji - Italdesign Giugiaro.
Włosi szybko zyskali sympatię czołowych producentów ze Starego Kontynentu. Przez wiele lat powstające w Italdesign projekty kształtowały krajobraz dróg. Lista europejskich gigantów korzystających z usług firmy obejmuje m.in. Alfę Romeo, Audi, BMW, Fiata, Grupę PSA, Lamborghini, Lancię, Lotusa, Maserati, Renault, Saaba, Seata, Volkswagena i Volvo. Firma opracowała też wiele modeli dla American Motors, Chryslera, Forda i General Motors. Przez długi czas odpowiadała również za kształty pojazdów azjatyckich producentów, w tym: Daihatsu, Isuzu, Mazdy, Mitsubishi, Nissana, Subaru, Suzuki, Toyoty, Hyundaia, a nawet Daewoo.
Italdesign Giugiaro odcisnął niezwykle głębokie piętno na współczesnej motoryzacji. Włoskie biuro stylistyczne opracowało kształty pierwszych generacji sprzedażowych hitów Volkswagena - modeli: Golf, Passat, Jetta i Scirocco. W firmie powstały również projekty takich sław świata czterech kółek, jak np.: Alfy Romeo (Alfasud, Alfetta GTV, 159, Brera), DeLorean DMC12, Lancia Delta, Lamborghini Gallardo, Maserati Quattroporte czy Lotus Esprit.
Projekty Italdesign
Warto też przypomnieć, że Italdesign Giugiaro w znacznym stopniu zagospodarowała również nasze skromne, polskie, podwórko. To właśnie w słynnym biurze stylistycznym - przy współpracy z Fiat Centro Stile - narodził się, bazujący na Fiacie 125, FSO Polonez. Pierwsze stworzone przez Włochów prototypy nosiły nazwę FSO PN. Dwie ostatnie litery były skrótem od włoskich słów Polacco Nuova (nowy polski). Firma przez długie lata odpowiadała również za wygląd licznych generacji popularnych Fiatów. Na liście jej projektów znalazły się m.in. modele: Croma (1985), Bravo (2007), Panda (1980), Punto (1993), Uno i Siena.
W Italdesign nakreślono też sylwetkę zaprezentowanego w 1997 roku we Frankfurcie modelu "T100" spod znaku debiutującej wówczas firmy GM Daewoo. Samochód, który na dobre wpisał się w krajobraz polskich dróg, ochrzczono mianem Lanosa. Jakby tego było mało, Włosi zaprojektowali również flagowy model koreańskiej marki - Leganzę - oraz wielbionego swego czasu przez polskich nabywców Matiza.
Słynna pracownia stylistyczna z siedzibą w Turynie od 2010 roku jest własnością koncernu Volkswagen. W 2015 roku jej założyciel - Giorgetto Giugiaro - sprzedał swoje udziały (10 proc.) w firmie marce Audi (tym samym Volkswagen przejął 100 proc. udziałów w firmie) i w wieku 76 lat przeszedł na emeryturę. Warto dodać, że w 1999 roku Giorgetto Giugiaro zwyciężył w plebiscycie na najlepszego projektanta samochodów XX wieku.
Paweł Rygas