Interia.pl jedzie na Dakar!
Trwają przygotowania do kolejnej edycji rajdu o nazwie Dakar.
W związku z niepewnymi kwestiami bezpieczeństwa na terenie Afryki zachodniej, gdzie tradycyjnie rozgrywany był rajd, organizatorzy imprezy zdecydowali się na przeniesienie jej w przyszłym roku do Ameryki Południowej.
Dakar 2009 - taką zachowa nazwę - rozpocznie się w stolicy Argentyny, Buenos Aires, 3 stycznia 2009. Następnie uczestnicy ruszą w stronę południowego Atlantyku, do okręgu Puerto Madrine skąd trasa poprowadzi ich na zachód ku Andom.
Tradycyjny dzień odpoczynku zorganizowany zostanie tym razem w historycznym, chilijskim porcie Valparaiso 10 stycznia, skąd zawodnicy wyruszą w dalszą trasę kolejnego dnia. Przed nimi będzie przeprawa przez pustynię Atacama, by po jej pokonaniu ponownie przeprawić się przez Andy i powrócić do Argentyny.
Po krótkim przystanku w drugim pod względem wielkości mieście Argentyny, Cordobie, załogi wyruszą ku Buenos Aires, by po pokonaniu 9000 km pętli, zamknąć ją w niedzielę 18 stycznia.
Chociaż dokładne dane dotyczące trasy jeszcze nie zostały opublikowane, to spodziewana łączna długość prób przekracza 6000 km, z czego 90 procent stanowią nieutwardzone szlaki oraz piach.
Maksymalną liczbę zgłoszonych pojazdów ograniczono do 560, z czego 275 to motocykle i quady, 200 - samochody a 85 ciężarówki.
Na południowoamerykańskim Dakarze będzie także po raz pierwszy reporter Interia.pl.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Jednym z faworytów rajdu będzie zespół Repsol Mitsubishi Ralliart, który wystawi nowe, wyposażone w silniki turbodiesla auta rajdowych o nazwie "Racing Lancer"
Skład czterech załóg, jakie zasiądą w "Racing Lancerach" jest identyczny z tym, jaki reprezentował barwy teamu w rajdach cross-country od 2005 r. Samochody poprowadzą zatem Stephane Peterhansel (Francja), Hiroshi Masuoka (Japonia), Luc Alphand (Francja) i Joan "Nani" Roma (Hiszpania). Załogi te będą walczyć nie tylko o pierwszą w historii wygraną samochodu z silnikiem Diesla, ale także o 13 triumf tego producenta - w tym siedem zwycięstw z rzędu od 2001 r. - w tej imprezie.
Racing Lancer będzie miał swoją oficjalną premierę 2 października 2008, podczas salonu samochodowego w Paryżu. Rajdówki Mitsubishi staną obok lancera sportbacka, na którym są wzorowane, a którego sprzedaż w Europie właśnie się rozpoczęła.
Repsol Mitsubishi Ralliart jest prowadzony przez Dominique Serieys (Francja), który pełniąc rolę pilota wygrał rajd Dakar w 1993 r., jadąc z Bruno Saby w Mitsubishi Pajero. Technicznej stronie przedsięwzięcia patronuje Thierry Viardot (Francja), przy pełnym wsparciu inżynierów Mitsubishi Motors.
Sprawna organizacja może stanowić o wygranej lub porażce w Dakarze. Logistyczne operacje zespołu Repsol Mitsubishi Ralliart - w skład których wchodzą m.in.: transport i zaopatrzenie dla 15 pojazdów oraz 65 członków zespołu - są koordynowane przez Davida Serieys (Francja).
Dwie ciężarówki z napędem 6x6, transportujące mechaników, opony i części plus wyposażenie podążają tą samą trasą co uczestnicy rajdu, gotowe do interwencji w przypadku kłopotów któregoś Racing Lancera. Ich zaplecze stanowi 8 pojazdów typu SUV, którymi jadą szefowie zespołu i jego ekipa, oraz 5 ciężarówek T5, wiozących opony, sprzęt, części zapasowe i pozostałe wyposażenie dla zespołu. Te pojazdy jadą drogą alternatywną.
Dwa spośród SUV-ów, to będą tym razem modele Pajero Sport, które wchodzą tej jesieni do sprzedaży na rynkach bliskiego wschodu, centralnej Ameryki, Oceanii i Rosji.
Najnowsza rajdówka Mitsubishi, zbudowana zostaław taki sposób, by odpowiadać nowym przepisom klasy super production, jakie zaczną obowiązywać w 2010 r.
Ciąg dalszy na następnej stronie
Prace nad rozwojem nowego silnika wysokoprężnego rozpoczęły się w kwietniu 2006 r. a po raz pierwszy zamontowano go w Pajero Evolution w czerwcu 2007 r., by przeprowadzić serię testów. Prace nad nadwoziem rozpoczęto w sierpniu 2007 r., a pierwszy Racing Lancer powstał w czerwcu 2008 r.
Nowy samochód ma za sobą serię tygodniowych testów w Maroku i Hiszpanii, a także próby w terenie we Francji. Bazując na zebranych podczas tych prób danych, kolejne testy zorganizowano w Maroku na przełomie sierpnia i września, a zaplanowano jeszcze sesję październikową, przed debiutem samochodu, jaki nastąpi w szóstej rundzie Pucharu Świata Cross-Country Baja - Baja Portalegre (30.10-2.11.2008).
Racing Lancer został zbudowany w oparciu o stalową, przestrzenną ramę rurową. Skupiono się na zminimalizowaniu masy pojazdu, podczas gdy jego zwiększony rozstaw osi - auto jest dłuższe, zgodnie z regulacjami jakie wejdą w życie w 2010 r. - wykorzystano, by niżej ulokować zbiorniki paliwa, obniżając jego środek ciężkości. Poprawiło się też dzięki temu prowadzenie samochodu, a inne ulokowanie kół zapasowych pozwoliło na lepsze rozłożenie masy.
Potężny, 3-litrowy diesel V6 wspomagany jest dwustopniową turbiną, korzystająca z wirników o różnych rozmiarach, ulokowanych po obu stronach silnika. Ich praca i wykorzystanie jest uzależnione od stopnia obciążenia jednostki i prędkości obrotowej wału. Maksymalny moment obrotowy wynosi 66.3 kgfm (650 Nm), podczas gdy maksymalna moc osiąga 260 KM, jednak te wartości mogą ulec zmianie podczas prowadzenia prac rozwojowych. System chłodzenia intercoolera ulokowany w tylnej części samochodu, jest zasilany poprzez charakterystyczne, dachowe wloty powietrza.
Silnik V6 współpracuje z pięcioprzełożeniową, sekwencyjną skrzynią biegów Ricardo, zaprojektowaną tak, by przenosić wysoki moment obrotowy silnika. Stały napęd wszystkich kół Racing Lancera z samoblokującymi się dyferencjałami, jest identyczny z tym, jaki stosowany był w Mitsubishi Pajero Evolution.
Zarówno geometria przedniego, jak i tylnego zawieszenia została zmieniona na potrzeby nowej konstrukcji. Wielodrążkowe zawieszenie wyposażono w sprężyny śrubowe, stabilizatory i regulowane amortyzatory BOS. Wentylowane 16-calowe tarcze hamulcowe obu osi wyposażono w sześciotłoczkowe zaciski Brembo. Wykorzystano także nowe rajdowe opony cross-country BF Goodrich low energy 245/80 -16 oraz obręcze kół ze stopów lekkich OZ 16x7JJ.