Hamulce na prąd

W pilnie strzeżonych laboratoriach wielkich koncernów motoryzacyjnych trwają prace nad samochodem przyszłości. Wprawdzie wciąż nie wiadomo w jaki sposób takie pojazdy będą napędzane, ale dużą rolę odgrywać będzie w nich ... prąd. Po wprowadzonym niedawno do produkcji elektrycznego wspomagania układu kierowniczego (pisaliśmy o tym tutaj), trwają intensywne prace nad ... hamulcami na prąd.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Elektryczne systemy hamulcowe, nad którymi pracuje koncern Delphi wspólnie z Laboratorium Badawczym Sił Powietrznych (Air Force Research Laboratory - AFRL) będą zatrzymywać pojazd za pomocą zlokalizowanych w kołach elektromechanicznych elementów obsługiwanych przez kierowcę - a nie za pomocą stosowanych dziś konwencjonalnych układów hydrauliki siłowej. Technologia ta znajdzie zastosowanie w pojazdach wyposażonych w konwencjonalne układy napędowe, jak również w zaawansowane technicznie źródła energii - jak hybrydowe napędy elektryczne, ogniwa paliwowe i nowoczesne akumulatorowe napędy elektryczne.

INTERIA.PL

Elektryczne układy hamulcowe będą miały wiele zalet, m.in skrócenie czasu reakcji hamulców i drogi hamowania. Będzie to technologia umożliwiająca zastosowanie aktywnych systemów bezpieczeństwa dzięki niezależnemu sterowaniu i kontrolowaniu każdego koła, oraz uzyskanie optymalnej stabilności pojazdu w praktycznie każdych warunkach drogowych.

Oprócz podniesienia poziomu bezpieczeństwa, technologia elektrycznych hamulców pomoże zmniejszyć zużycie paliwa poprzez zmniejszenie ciężaru układu hamulcowego i wyeliminowanie oporów występujących w hydraulicznym układzie hamulcowym, co służy również zwiększeniu żywotności płytek ciernych hamulców. W elektrycznych hamulcach nie ma także płynu hamulcowego, co sprzyja ochronie środowiska naturalnego.

Delphi pracuje także nad kompleksowymi systemami elektronicznego sterowania w pojazdach, tzw. systemami x-by-wire, łączącymi w jeden system takie elektronicznie sterowane układy, jak układ kierowniczy, hamulcowy, układy zawieszenia i przeniesienia napędu. Prace te są częścią realizowanego przez Delphi programu przejścia z tradycyjnych podzespołów mechanicznych na systemy elektryczne i elektroniczne.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas