GDDKiA planuje budowę ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych
GDDKiA wychodzi na przeciw potrzebom kierowców samochodów ciężarowych - od 2021 r., w każdym postępowaniu przetargowym na dzierżawę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kat. II i III, uwzględnione zostały zapisy dotyczące instalacji odpowiedniej infrastruktury do odśnieżania ciężarówek.
Choć aktualnie temperatury w większości kraju są powyżej zera, to już niebawem zima powróci, a wraz z nią mróz, opady śniegu i wszystkie związane z tym zagrożenia na drogach. Bezpieczeństwo korzystania z dróg krajowych należy do priorytetów GDDKiA. Od kilku lat prowadzono rozmowy z branżą logistyczną i zarządcami MOP-ów na temat konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych.
Od 2021 r., w wyniku wprowadzonych przez Dyrekcję zapisów do postępowań przetargowych, infrastruktura do odśnieżania ciężarówek będzie musiała obligatoryjnie lub fakultatywnie (czyli w zależności od zgłoszonych przez GDDKiA potrzeb) powstać na MOP kat. II i III.
Należy jednak podkreślić, że aby sprostać zapotrzebowaniu na platformy do odśnieżania w okresach intensywnych opadów śniegu i wzmożonego ruchu, niezbędne jest też szerokie zaangażowanie sektora logistycznego. GDDKiA liczy, że działania te staną się impulsem dla branży do wyposażenia centrów przeładunkowych w odpowiednie rampy lub urządzenia.
W trwających obecnie postępowaniach przetargowych, obowiązek wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy:
- S3 MOP Racula Zachód,
- S5 MOP Gruczno Wschód,
- S5 MOP Gruczno Zachód,
- S7 MOP Widoma Wschód,
- S7 MOP Widoma Zachód,
- S7 MOP Lubień,
- S7 MOP Krzeczów,
- A1 MOP Kargał Las,
- A1 MOP Wola Krzysztoporska,
- A1 MOP Siomki,
- A1 MOP Danielów.
Infrastruktura ma być gotowa w ciągu 12 miesięcy od dnia przekazania terenu dzierżawcy.
Po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy węzła sanitarnego na A1 MOP Mszana Południe, obligatoryjna budowa ramp do odśnieżania zostanie również uwzględniona w postępowaniu przetargowym na dzierżawę tego obiektu. Najpóźniej w październiku br., platformy powstaną też na A1 MOP Woźniki Wschód i Woźniki Zachód, na które zakończono już postępowania przetargowe.
Dodatkowo, do końca października 2023 r. rampy do odśnieżania powstaną na autostradzie A4 na MOP kat. I Prószków i Przysiecz.
Oprócz MOP, na których budowa ramp do odśnieżania jest obligatoryjna, w przetargach na dzierżawę pozostałych MOP kat. II i III uwzględnione zostały zapisy dotyczące ich fakultatywnego stworzenia. Oznacza to, że infrastruktura zostanie zbudowana, po zgłoszeniu takiej potrzeby ze strony GDDKiA. Dotyczy to trwających przetargów na dzierżawę:
- S8 MOP Biernatki Wschód,
- S8 MOP Biernatki Zachód,
- S8 MOP Kołaki,
- S8 MOP Kossaki,
- S8 MOP Cibory,
- S6 MOP Kamień Północ,
- S6 MOP Kamień Południe,
- S61 MOP Chomentowo Wschód,
- S61 MOP Chomentowo Zachód,
- S61 MOP Górki Zachód,
- S61 MOP Górki Wschód,
- S61 MOP Zabiele Wschód,
- S61 MOP Zabiele Zachód,
- S7 MOP Smyków,
- S7 MOP Dłużniewo,
- S7 MOP Ćwiklinek,
- S7 MOP Pepłowo Wschód,
- S7 MOP Pepłowo Zachód,
- S19 MOP Janów Lubelski Wschód,
- S19 MOP Janów Lubelski Zachód,
- S19 MOP Jeżowe,
- S19 MOP Podgórze,
- S17 MOP Niwa Babicka,
- A2 MOP Ostrów Kania Północ,
- A2 MOP Ostrów Kania Południe.
Głównym celem prowadzonych przez GDDKiA działań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. Dyrekcja chce w ten sposób wysłać sygnał do branży logistycznej i zachęcić ją samą do tworzenia platform do odśnieżania w ramach infrastruktury punktowej, zarządzanej przez spółki z tego sektora.
***