Fotelik samochodowy może powodować raka? Tych lepiej unikaj
Niemiecki automobilklub ADAC opublikował kolejny raport prezentujący wyniki testów fotelików dziecięcych. Tym razem eksperci sprawdzili aż 30 modeli. Cztery z nich otrzymały bardzo niskie noty.
Foteliki zostały przetestowane pod kątem bezpieczeństwa w zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h oraz w zderzeniu bocznym z prędkością 50 km/h. Oprócz tego oceniono też np. łatwość montażu. Do oceny tego parametru posłużono się trzema pojazdami testowymi:
- Fordem Fiestą,
- Volkswagenem T-Cross,
- Citroenem Berlingo.
Rodzice powinni też wiedzieć, że już od 2011 roku wszystkie elementy fotelików, z którymi dziecko ma bezpośredni kontakt, oceniane są również pod względem zawartości substancji szkodliwych. Specjaliści ADAC sprawdzają m.in. zawartość:
- WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne),
- ftalanów,
- środków zmniejszających palność,
- związków fenolowych,
- związków cynoorganicznych,
- barwników AZO,
- metali ciężkich.
Co pocieszające, aż 19 z przetestowanych fotelików oceniono na ocenę "dobrą". Kolejnym sześciu wystawiono notę "zadowalającą". Zwycięzcą serii testów został Cybex Anoris T i-Size, który jako jedyny może się pochwalić - niezwykle rzadko przyznawaną - oceną "bardzo dobrą". Wynik nie powinien być jednak zaskoczeniem - Cybex Anoris T i-Size seryjnie wyposażony jest bowiem w poduszkę powietrzną.
Przypominamy, że im niższa ocena punktowa, tym lepszą ochronę gwarantuje dany model.
Na liście fotelików ocenionych jako "dobre" znajdziemy modele:
- Beesafe iZi Modular RF X1 + iZI Modular i-Size Base (ocena 1,7),
- Cybex Aton B2 i-Size + Base One (ocena 1,7),
- MaxiCosi Carbio Fix i-Size + CargoFix i-Size Base (ocena 1,7),
- MaxiCosi Carbio Fix i-Size (ocena 1,8),
- Graco Suhg Essentials + Isofamily s-Size Base (ocena 1,8),
- Nuna Pipa Next + baza Next (ocena 1,8),
- Recaro Avan + baza Avan/Kio (ocena 1,8),
- Cybex Aton B2 i-Size (ocena 1,9),
- Peg Perego Primo Viaggio SLK + baza i-Size (ocena 1,9),
- Britax Romer Kidfix M i-Size (ocena 2,0),
- Nuna Pipa Next (ocena 2,0),
- Graco EverSure i-Size (ocena 2,1),
- MaxiCosi Mica Pro Eco i-Size (ocena 2,1),
- MaxiCosi Pearl 360+ baza FamilyFix 360 (ocena 2,1),
- Nuna Todl Next + baza Next (ocena 2,3),
- Peg Perego Primo Viaggio SLK (ocena 2,3),
- Recaro Kio + baza Avan/Kio (ocena 2,3),
- Britax Romer Dualfix 3 i-Size + Flex Base iSense (ocena 2,4),
- Recaro Avan (ocena 2,4)
Trzy z przetestowanych fotelików otrzymały notę "niewystarczającą" z uwagi na zastosowane w nich materiały. Zdaniem ekspertów z ADAC w fotelikach Lionelo Antoon RWF oraz Walser Kids Experts Noemi zastosowano środki zmniejszające palność, które "podejrzewa się" o działanie rakotwórcze. Podobny problem stwierdzono w przypadku fotelika Urban Kanga Uptown Model TV107, który dodatkowo oblał test zderzenia bocznego (zbyt duże obciążenia działające na manekina i kontakt głowy z drzwiami).
Problem ze zderzeniem bocznym może mieć również foteli Kinderkraft Comfort Up. W tym przypadku na obrażenia narażone są jedynie starsze dzieci, które podróżują ze zdemontowanym elementem oparcia. W takiej konfiguracji fotelik nie zapewnia odpowiedniej ochrony. ADAC zwraca jednak uwagę, że w przypadku młodszych pasażerów, jeśli część oparcia nie została zdemontowana, fotelik Kinderkraft Comfort Up zapewnia odpowiedni poziom ochrony.
***