Fotelik samochodowy może powodować raka? Tych lepiej unikaj

Niemiecki automobilklub ADAC opublikował kolejny raport prezentujący wyniki testów fotelików dziecięcych. Tym razem eksperci sprawdzili aż 30 modeli. Cztery z nich otrzymały bardzo niskie noty.

Nie wszystkie foteliki zapewniają bezpieczeństwo dzieciom
Nie wszystkie foteliki zapewniają bezpieczeństwo dzieciomPiotr BLAWICKI/East NewsAgencja SE/East News

Foteliki zostały przetestowane pod kątem bezpieczeństwa w zderzeniu czołowym z prędkością 64 km/h oraz w zderzeniu bocznym z prędkością 50 km/h. Oprócz tego oceniono też np. łatwość montażu. Do oceny tego parametru posłużono się trzema pojazdami testowymi:

  • Fordem Fiestą,
  • Volkswagenem T-Cross,
  • Citroenem Berlingo.

Rodzice powinni też wiedzieć, że już od 2011 roku wszystkie elementy fotelików, z którymi dziecko ma bezpośredni kontakt, oceniane są również pod względem zawartości substancji szkodliwych. Specjaliści ADAC sprawdzają m.in. zawartość:

  • WWA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne),
  • ftalanów,
  • środków zmniejszających palność,
  • związków fenolowych,
  • związków cynoorganicznych,
  • barwników AZO,
  • metali ciężkich.

Najbezpieczniejsze foteliki samochodowe. Ranking 2022

Co pocieszające, aż 19 z przetestowanych fotelików oceniono na ocenę "dobrą". Kolejnym sześciu wystawiono notę "zadowalającą". Zwycięzcą serii testów został Cybex Anoris T i-Size, który jako jedyny może się pochwalić - niezwykle rzadko przyznawaną - oceną "bardzo dobrą". Wynik nie powinien być jednak zaskoczeniem - Cybex Anoris T i-Size seryjnie wyposażony jest bowiem w poduszkę powietrzną. Przypominamy, że im niższa ocena punktowa, tym lepszą ochronę gwarantuje dany model. Na liście fotelików ocenionych jako "dobre" znajdziemy modele:

  • Beesafe iZi Modular RF X1 + iZI Modular i-Size Base (ocena 1,7),
  • Cybex Aton B2 i-Size + Base One (ocena 1,7),
  • MaxiCosi Carbio Fix i-Size + CargoFix i-Size Base (ocena 1,7),
  • MaxiCosi Carbio Fix i-Size (ocena 1,8),
  • Graco Suhg Essentials + Isofamily s-Size Base (ocena 1,8),
  • Nuna Pipa Next + baza Next (ocena 1,8),
  • Recaro Avan + baza Avan/Kio (ocena 1,8),
  • Cybex Aton B2 i-Size (ocena 1,9),
  • Peg Perego Primo Viaggio SLK + baza i-Size (ocena 1,9),
  • Britax Romer Kidfix M i-Size (ocena 2,0),
  • Nuna Pipa Next (ocena 2,0),
  • Graco EverSure i-Size (ocena 2,1),
  • MaxiCosi Mica Pro Eco i-Size (ocena 2,1),
  • MaxiCosi Pearl 360+ baza FamilyFix 360 (ocena 2,1),
  • Nuna Todl Next + baza Next (ocena 2,3),
  • Peg Perego Primo Viaggio SLK (ocena 2,3),
  • Recaro Kio + baza Avan/Kio (ocena 2,3),
  • Britax Romer Dualfix 3 i-Size + Flex Base iSense (ocena 2,4),
  • Recaro Avan (ocena 2,4)

Fotelik może spowodować raka? Tych lepiej unikać

Cztery foteliki z najniższymi notami w tegorocznym zestawieniu ADAC / fot. ADAC 

Trzy z przetestowanych fotelików otrzymały notę "niewystarczającą" z uwagi na zastosowane w nich materiały. Zdaniem ekspertów z ADAC w fotelikach Lionelo Antoon RWF oraz Walser Kids Experts Noemi zastosowano środki zmniejszające palność, które "podejrzewa się" o działanie rakotwórcze. Podobny problem stwierdzono w przypadku fotelika Urban Kanga Uptown Model TV107, który dodatkowo oblał test zderzenia bocznego (zbyt duże obciążenia działające na manekina i kontakt głowy z drzwiami).

Problem ze zderzeniem bocznym może mieć również foteli Kinderkraft Comfort Up. W tym przypadku na obrażenia narażone są jedynie starsze dzieci, które podróżują ze zdemontowanym elementem oparcia. W takiej konfiguracji fotelik nie zapewnia odpowiedniej ochrony. ADAC zwraca jednak uwagę, że w przypadku młodszych pasażerów, jeśli część oparcia nie została zdemontowana, fotelik Kinderkraft Comfort Up zapewnia odpowiedni poziom ochrony.

***

Moto Flesz - odcinek 39. Największe problemy aut elektrycznychINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas