Engine of the Year 2008
Dzisiaj w Stuttgarcie, na targach Engine Expo, ogłoszono wyniki konkursu International Engine of the Year 2008.
Jury złożone z sześćdziesięciu pięciu dziennikarzy z 32 krajów wyłoniło zwycięzców w 11 kategoriach.
Po raz kolejny odnotować należy olbrzymi sukces BMW. Jednostki napędowe tej niemieckiej firmy triumfowały aż w sześciu kategoriach, w tym w tej najważniej, czyli Silnik Roku!
Drugi rok z rzędu największe uznanie wśród jurorów zdobył pierwszy od ponad 30 lat doładowany silnik spod znaku wirującego śmigła, czyli 3.0 twinturbo. Zdobył on tytuł Silnika Roku 2008 oraz najlepszego silnika w kategorii 2.5 - 3.0 l! W zeszłym roku ta jednostka napędowa również triumfowała w tych kategoriach, dodatkowo zwyciężając w również prestiżowej kategorii na najlepszy nowy silnik.
W tym roku silnik 3.0 twinturbo nie był już nowością, jednak BMW nie wypuściło trofeum za najlepszy nowy silnik z rąk. Tym razem jury doceniło jednostkę wysokoprężną 2.0 twinturbo z modelu BMW 123d. Dodajmy, że to jedyny silnik diesla w zestawieniu... To i tak lepiej niż rok wcześniej, gdy wśród najlepszych silników na próżno było szukać jednostek wysokoprężnych.
Wyniki tegorocznego plebiscytu nie tylko potwierdziły odwrót silników diesla, ale również niesłychaną ekspansję turbo w silnikach benzynowych. Doładowaniem dysponowały silniki zwyciężające w siedmiu kategoriach. Bez turbo obchodzą się jedynie silniki największe (powyżej 3.0 pojemności) i najmniejsze (poniżej 1 l pojemności).
Wyniki plebiscytu International Engine of the Year 2008:
Najlepszy nowy silnik roku 2008: BMW 2.0 Diesel Twin-Turbo (123d)
Najbardziej ekologiczny silnik: Toyota 1.5 Hybrid Synergy Drive (Prius)
Silnik o najlepszych osiągach: Porsche 3.6 Turbo (911 Turbo, 911 GT2)
Poniżej 1 litra pojemności: Toyota 1.0 (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1, Subaru Justy)
Od 1.0 do 1.4 l pojemności: Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (Golf, Touran, Tiguan, Jetta)
Od 1.4 do 1.8 l pojemności: BMW-PSA 1.6 Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308)
Od 1.8 do 2.0 l pojemności: Volkswagen/Audi 2.0 Turbo (A3, A4 Cabrio, A6, TT, Eos, Jetta, Golf GTi, Seat Altea, Leon, Skoda Octavia)
Od 2.0 do 2.5 l pojemności: Subaru 2.5 Turbo (Forester, Impreza, Outback, Legacy)
Od 2.5 do 3.0 l pojemności: BMW 3.0 Twin-Turbo (135, 335, X6)
Od 3.0 do 4.0 l pojemności: BMW 4.0 V8 (M3)
Powyżej 4.0 l pojemności: BMW 5.0 V10 (M5, M6)
oraz: Międzynarodowy silnik roku 2008: BMW 3.0 Twin-Turbo (135, 335, X6)