E-myto ruszy zgodnie z planem od 1 lipca

Ministerstwo Infrastruktury zakłada otwarcie elektronicznego systemu poboru opłat 1 lipca 2011 r. Dzień wcześniej, 30 czerwca zostanie wygaszony system winietowy - poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień.

Stępień wyjaśnił, że 1 lipca to termin ustawowy, którego resort infrastruktury nie może zmienić i do którego od dłuższego czasu dąży. "Należy uznać, że procedura, która jest realizowana w Polsce, jest realizowana rzeczywiście w bardzo szybkim tempie" - powiedział i ocenił, że to tempo jest "realistyczne".

Dodał, że w tej chwili system e-myta jest w ostatniej fazie budowy. Od 2 maja 2011 r. rozpoczęła się rejestracja pojazdów w systemie via toll (umożliwiającym korzystanie z elektronicznego systemu poboru opłat) i dystrybucja urządzeń via box (montowanych w ciężarówkach i umożliwiających rejestrację przejazdów). "Te czynności przebiegają zgodnie z przewidywaniami" - zaznaczył wiceminister.

Stępień wyjaśnił, że punkty obsługi klienta i punkty dystrybucji zostały umieszczone w każdym województwie w pobliżu głównych miast, mających łatwy dostęp do centralnych węzłów sieci drogowych.

Stępień powiedział, że podziela troskę posłów o liczbę klientów rejestrujących się w systemie via toll, zaznaczając, że akt rejestracji wynika z woli klienta. "Na dzień 24 maja w systemie elektronicznego poboru opłat zostało zarejestrowanych 1197 użytkowników, wydanych zostało około 3 tys. urządzeń do poboru opłaty, a około 6 tys. użytkowników dokonało wstępnej rejestracji przez stronę internetową" - poinformował.

Podkreślił, że duża część rynku obsługiwana jest przez system tzw. kart flotowych - obejmujący bardzo wiele pojazdów w ramach jednego podmiotu. "Poprzez system kart flotowych uzyskamy przyspieszenie, które powinno zapewnić powszechną dostępność systemu" - powiedział.

"Przez ostatnie trzy tygodnie będziemy mieli wydłużony czas pracy, będziemy mieli dodatkowe siły jeżeli chodzi o rejestrację, tak, żeby przyjąć tę ostatnią - naszym zdaniem największą falę klientów, którzy będą się rejestrować" - dodał.

Stępień powiedział ponadto, że coraz szybszy jest montaż urządzeń związanych z infrastrukturą via toll. "Wykonawca wykonał 88 fundamentów i 56 bramownic. Rozpoczęła się produkcja znaków informacyjnych" - dodał.

Zaznaczył, że do systemu e-myto zostało oddelegowanych ponad 200 inspektorów drogowych. Etaty pochodzą z "restrukturyzacji wewnętrznej na ten rok", a w przyszłym roku będzie ich 313. Możliwe są jednak patrole mieszane z policją i strażą graniczną. Wskazał, że w 2011 r. system będzie obowiązywał na 1,6 tys. kilometrów dróg.

Jak poinformował Stępień, z analiz resortu wynika, że zmiana będzie miała nieznaczny wpływ na poziom cen detalicznych u klientów.

Pytania w sprawie stanu przygotowania Ministerstwa Infrastruktury do wprowadzenia z dniem 1 lipca 2011 r. elektronicznego systemu poboru opłat od kierowców autobusów i samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 t na niektórych polskich autostradach i drogach ekspresowych zadali w czwartek w Sejmie posłowie Wiesław Andrzej Szczepański i Leszek Aleksandrzak z SLD.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas