Dacia wygrała na Dakarze. W zespole najlepszy kierowca świata
Dacia realizuje swój ambitny plan udziału w rajdach terenowych, w tym w Rajdzie Dakar. Rumuńska marka nie chce tylko rywalizować, ale też testować w tych ekstremalnych warunkach swoje rozwiązania technologiczne, które w przyszłości mogą trafić do samochodów seryjnych.

- Dacia angażuje się w rajdy terenowe. Skupia się nie tylko na samej rywalizacji, ale też testuje technologie do przyszłych samochodów seryjnych.
- O tytuły kierowcy rywalizują w modelu Sandrider. Stworzony został we współpracy z Prodrive i jest napędzany syntetycznym paliwem.
- Do zespołu The Dacia Sandriders należą doświadczeni kierowcy - m.in. żywa legenda rajdów, Sebastien Loeb.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Dacia już od dawna informowała, że przymierza się do startów w rajdach terenowych. Już w lipcu 2023 r. przedstawiciele rumuńskiej marki poinformowali, że Dacia wystawi swój zespół w Rajdzie Dakar.
Marka nie zamierza jednak skupiać się tylko na samej rywalizacji. Podobnie jak inni producenci próbujących swoich sił w motorsporcie, Dacia będzie testować różnego rodzaju rozwiązania, które w przyszłości mogą trafić do samochodów seryjnych.
Co to za auto Dacia Sandrider?
Autem, którym Dacia zamierza walczyć o tytuły, jest Sandrider. Samochód jest homologowany w głównej kategorii Ultimate FIA W2RC. Prototyp modelu bazował na koncepcyjnym aucie o nazwie Manifesto.
Przy budowie Sandridera Dacia współpracowała z inżynierami brytyjskiej firmy Prodrive (ma ona 40 lat doświadczenia w tworzeniu samochodów rajdowych) oraz z wyczynowymi kierowcami.
Sandrider został stworzony na konstrukcji rurowej. Nadwozie zostało natomiast wykonane z włókna węglowego. Ma 4 140 mm długości, 2 290 mm szerokości i 1 810 mm wysokości. Rozstaw osi to równo 3 metry.

W ruch Sandridera wprawia trzylitrowy silnik V6 generujący 360 KM i 539 Nm momentu obrotowego. Sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna przenosi napęd na wszystkie koła. Silnik jest napędzany wyłącznie syntetycznym paliwem, które dostarcza koncern Aramco.
Kim są kierowcy The Dacia Sandriders?
Za kierownicą Dacii Sandrider zasiada Cristina Gutierrez Herrero. Hiszpanka nieprzerwanie startuje w Rajdzie Dakar od 2017 roku, a w 2021 zwyciężała w Pucharze Świata Rajdów Terenowych kategorii T3.
Kolejnym kierowcą startującym w barwach Dacii jest Nasser Al-Attiyah. Ma on na koncie już pięć zwycięstw w Pucharze Świata w Rajdach Terenowych i dwa w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. Katarczyk aż pięć razy stawał również na najwyższym stopniu podium Rajdu Dakar, po raz pierwszy w 2011 r.
Za kierownicą Sandridera zasiada również żywa legenda rajdów - Sebastien Loeb. W latach 2004-2012 Francuz aż dziewięć razy z rzędu zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jest najbardziej utytułowanym kierowcą na świecie i często, nie bez powodu, nazywany jest za najlepszego kierowcę rajdowego w historii. W Rajdzie Dakar Loeb startuje od 2016 r.
Jak radzi sobie Dacia Sandrider w rajdach?
Mocne nazwiska przekładają się na bardzo dobre wyniki w pierwszym sezonie Sandridera w rajdach. Pierwszy sukces przyszedł jeszcze w październiku zeszłego roku. Debiut w Rajdzie Maroka rozgrywanego w ramach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych zespół The Dacia Sandriders wywalczył podwójne podium - wygrała załoga Nasser Al-Attiyah i jego pilot Edouard Boulanger. Sebastien Loeb wraz ze swoim pilotem Fabianem Lurquinem zakończyli rajd na drugim miejscu.

Kolejnym występem był udział w Rajdzie Dakar 2025. Zespół pokonał 7 828 km przez bezdroża Arabii Saudyjskiej, zdobywając etapowe zwycięstwo i kończąc rywalizację na czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej (zespół Al-Attiyah/Boulanger).
Ostatnim sukcesem jak dotąd było zwycięstwo wspomnianego już duetu Al-Attiyah/Boulanger w Abu Dhabi Desert Challenge 2025. Przed zespołem kolejne wyzwania, a najbliższym etapem W2RC będzie South African Safari Rally w Republice Południowej Afryki, który rozpocznie się 18 maja.