Dacia gotowa na Dakar. Sebastian Loeb szczerze o szansach na wygraną

Rumuński producent jest gotowy do startu w Rajdzie Dakar. Przy okazji wirtualnej prezentacji rajdówki Sebastian Loeb opowiadał zdradził jaki ma plan na walkę o zwycięstwo.

Sebatian Loeb jest gotowy do startu w Rajdzie Dakar za sterami Dacii
Sebatian Loeb jest gotowy do startu w Rajdzie Dakar za sterami Daciimateriały prasowe

O tym, że Dacia przymerza się do startów w Rajdzie Dakar wiadomo już od lipca 2023 r. Wówczas przedstawiciele rumuńskiego producenta zapowiedzieli, że we współpracy z firmą Prodrive zbudują samochód, który pozwoli na walkę o najwyższe trofea w Rajdzie. Przy okazji zapowiedziano, że auto będzie napędzane wyłącznie paliwami syntetycznymi dostarczanymi przez Aramco.

Denis Le Vot, prezes marki Dacia, nie ma wątpliwości:

Dacia i Dakar to idealna para – doskonałe laboratorium testowe, by udowodnić solidność konstrukcji Dacii i jednocześnie mocny dowód zaangażowania w mobilność niskoemisyjną. Z entuzjazmem czekamy na start Dacii w Dakarze – wykorzystamy w nim technologię paliw syntetycznych. Dacia z mocnym zespołem i pierwszoligowymi kierowcami będzie liczącym się zawodnikiem w rajdzie.

Jak dotąd przeprowadzono szereg testów Sandridera, a załogi Dacii mogą pochwalić się sukcesem w postaci podwójnego zwycięstwa w tegorocznym Rajdzie Maroka. Za kierownicą Dacii zwyciężył Nasser Al-Attiyah z pilotem Edouardem Boulangerem, a drugie miejsce wywalczyli Sébastien Loeb i Fabian Lurquin.

Dacia Sandrider - sposób na zwycięstwo w Dakarze?

Samochód zbudowany na potrzeby rajdu ma oczywiście niewiele wspólnego z Daciami, jakie oglądamy na ulicach. Sandrider powstał na konstrukcji rurowej, a napędza go trzylitrowy silnik V6 produkcji Mitsubishi. Jednostka rozwija 360 KM mocy i 539 Nm momentu obrotowego. Oczywiście tylko wtedy, gdy zasilana jest 102-oktanowym paliwem zgodnym ze specyfikacją FIA. Sześciobiegowa przekładnia sekwencyjna przenosi napęd na wszystkie koła.

W przygotowaniu Sandridera Dacię wspomagała firma Prodrivemateriały prasowe

Cały pojazd ma 4,1 metra długości, jest szeroki na 2,3 m i wysoki na 1,8 m. Konstrukcję obudowano nadwoziem z włókna węglowego. Konstruktorzy zapewniają, że wszystkie elementy są łatwo demontowalne, w razie potrzeby można wymienić uszkodzony element, lub wprowadzić modyfikacje odpowiednie do warunków, w jakich przyjdzie się ścigać kierowcom.

Sebastian Loeb z nadzieją na zwycięstwo w Dakarze

Najbardziej utytułowany kierowca rajdowy na świecie – Sebastian Loeb – zwyciężył 9 razy z rzędu w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 2004-2012, ale jeszcze nigdy nie wygrał w Dakarze. Trzykrotnie był już drugi - w latach 2017, 2022 i 2023. Teraz spróbuje swoich sił za sterami Dacii. Czy wierzy w zwycięstwo?

Zapytany o to na konferencji prasowej stwierdził wprost, że spróbuje co najmniej 3 razy. Ma podpisany kontrakt z Dacią na starty w Dakarach w 2025, 2026 i 2027 roku. Co będzie potem – jak powiedział, tego sam jeszcze nie wie. Ale wierzy, że w tym roku będzie się liczył w walce o najwyższe trofeum.

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas