Cztery miliony diesli z Bielska-Białej
Czteromilionowy egzemplarz silnika 1,3 Multijet euro 5 zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu Fiat Powertrain w Bielsku-Białej - poinformował we wtorek Fiat Auto Poland (FAP).
Produkcję tej jednostki rozpoczęto tam w 2003 r.
Jak poinformował w komunikacie rzecznik FAP Bogusław Cieślar, egzemplarz tego niewielkiego silnika wysokoprężnego o numerze 4 mln i mocy 95 KM zjechał z linii produkcyjnej w Bielsku-Białej w piątek. Został już zamontowany w produkowanym w Tychach fiacie 500, który trafi do klienta we Francji.
Cieślar przypomniał, że w szesnastozaworowej jednostce 1,3 po raz pierwszy powszechnie zastosowano technologię Multijet - rozwojową wersję powszechnego obecnie w silnikach wysokoprężnych systemu bezpośredniego wtrysku paliwa common rail, opracowanego przez firmę Fiat w 1997 r.
"Ciągłe udoskonalenia technologiczne sprawiły, że silnik 1.3 16v Multijet, aktualnie produkowany w najnowszej wersji tej technologii, znanej na świecie pod nazwą Multijet II, w 2005 r. zdobył liczne nagrody, m.in. tytuł silnika roku w kategorii 1,0-1,4 litra" - podkreślił rzecznik FAP.
Silnik dostępny jest w wersjach o mocy: 75 KM z turbosprężarką o stałej geometrii oraz 85 KM i 95 KM z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Zastosowany w nim łańcuch rozrządu ma - według producenta - gwarantować wydłużenie okresu serwisowego do 250 tys. km, a okresu między wymianami oleju - do 35 tys. km.
Silnik 1.3 Multijet 16v ma cztery cylindry w rzędzie, o łącznej pojemności skokowej 1248 cm sześc. Jest montowany w wielu modelach grupy Fiata, m.in. fiatach panda, 500, punto i qubo czy alfa romeo MiTo (pod nazwą jtdm). Koncern sprzedaje go również innym producentom - m.in. pod nazwą cdti trafia do opli corsa i astra, a pod nazwą tdci do fordów ka. Jednostka od 2008 r. - obok Bielska-Białej - jest produkowana w zakładzie Fiat Powertrain w Ranjangaon w Indiach.