Boom na kampery trwa. Lepszy biznes niż kupno mieszkania?

Poluzowanie obostrzeń związanych z koronawirusem przyniosło efekt w postaci spadku zainteresowania klientów nowymi kamperami. Trend nie dotyczy jednak rynku używanych samochodów kempingowych, który notuje właśnie kolejne rekordy cenowe.

Polacy kupują kampery w celach inwestycyjnych? Często wydają na nie ponad 300 tys. zł
Polacy kupują kampery w celach inwestycyjnych? Często wydają na nie ponad 300 tys. zł Fot. Marek WicherINTERIA.PL

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że liczba rejestracji nowych kamperów w I kwartale ad 2023 spadła rok do roku aż o 33,8 proc. To kontynuacja trendu, który widoczny był przez cały ubiegły rok, gdy w Polsce zarejestrowanych zostało 1746 nowych samochodów kempingowych - ponad 20 proc. mniej niż w roku 2021. Nie oznacza to jednak, że Polacy odwracają się od karawaningu. Wręcz przeciwnie.

Ile kosztuje używany kamper? Za najdroższe kupisz dom w Warszawie

Zjawisko szerokim łukiem omija rynek samochodów kempingowych z drugiej ręki. Jak wynika z raportu OTOMOTO, w 2022 roku różnica w liczbie pierwszych rejestracji sprowadzonych z zagranicy używanych aut kempingowych względem roku 2021 wynosiła zaledwie 1,5 proc.

Choć w Polsce wciąż rejestrujemy znacznie mniej kamperów niż kraje zachodnie - tylko w pierwszym kwartale tego roku w Niemczech zarejestrowano ich ponad 18 tysięcy - to wyraźnie zmieniła się dynamika w tej kategorii. W 2021 roku w Polsce przybyło w Polsce ponad 90% kamperów. Mając ten wysoki punkt odniesienia, nawet niewielkie spadki, które widzimy obecnie, utrzymują popularność kategorii znacznie wyżej, niż widzieliśmy ją jeszcze kilka lat temu - tłumaczy w rozmowie z Interią Tomasz Sułkowski z OTOMOTO.

Jak kształtuje się obecnie rynek kamperów z drugiej ręki i które modele cieszą się największym zainteresowaniem nabywców?

Z danych największego w Polsce serwisu ogłoszeniowego wynika, że za blisko 28 proc. aktualnej oferty samochodów kempingowych odpowiadają samochody wyceniane na - maksymalnie - 80 tys. zł. Dalej są w kolejności - z nieco ponad 24 proc. udziałem w rynku - zajmują auta ze "średniej półki cenowej", za które zapłacić trzeba od 80 do 220 tys. zł. Po około 15 proc. udziału w polskim rynku używanych kamperów mają samochody wyceniane na 220-320 tys. zł i 320-380 tys. zł.

Camper Caravan Show 2022

Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL
Camper Caravan Show 2022Marek Wicher INTERIA.PL

Nie brakuje jednak i takich, za które zapłacić trzeba ponad 380 tys. zł. W okresie od stycznia do końca kwietnia aż 17,3 proc. oferowanych do sprzedania w Polsce samochodów kempingowych dotyczyło tej właśnie półki cenowej.

Najdroższym oferowanym w pierwszym kwartale tego roku fabrycznie nowym kamperem w Polsce był Concorde CHARISMA 910 MI CENTURION STYLE - integra zabudowana na podwoziu Iveco Daily 70C21 (dmc blisko 7,5 tony).

Samochód z trzylitrowym silnikiem Diesla i automatyczną skrzynią biegów wyceniony był przez sprzedającego na 2 550 000 zł. W kabinie znajdziemy m.in.:

  • elektrycznie opuszczane łóżko nad stanowiskiem kierowcy,
  • dużą (177 l) lodówkę,
  • kuchenką mikrofalową,
  • zmywarkę,
  • klimatyzowane wnętrze (w części mieszkalnej).

Najdroższym "używanym" kamperem oferowanym na sprzedaż w pierwszym kwartale bieżącego roku był natomiast Iveco Morelo Pallac 88LB. Wóz z bieżącego rocznika legitymował się przebiegiem 700 km i wyceniony został przez sprzedającego na 2 458 770 zł brutto. 

Średnie ceny używanych kamperów w Polsce. Te starsze drożeją najszybciej

Ciekawie prezentuje się analiza średnich cen wywoławczych dotycząca kamperów w konkretnych grupach wiekowych. Jeszcze w 2020 średnie ceny kształtowały się następująco:

  • auta w wieku do 2 lat - 331 933,19 zł,
  • auta w wieku od 2 do 5 lat - 260 301,64 zł,
  • auta w wieku od 5 do 10 lat - 203 170,25 zł,
  • auta w wieku od 10 do 15 lat - 126 958,43 zł,
  • auta w wieki od 15 do 20 lat - 85 413,42 zł,
  • auta w wieku od 20 do 30 lat 56 491,35 zł.

Dla porównania w pierwszym kwartale bieżącego roku było to już odpowiednio:

  • auta w wieku do 2 lat - średnia cena 389 849,49 zł,
  • auta w wieku od 2 do 5 lat - średnia cena 280 535,27 zł,
  • auta w wieku od 5 do 10 lat - średnia cena 214 104,02 zł,
  • auta w wieku od 10 do 15 lat - średnia cena 133 388,53zł,
  • auta w wieku od 15 do 20 lat - średnia cena 114 765,28 zł,
  • auta w wieku od 20 do 30 lat - średnia cena 71 216,74 zł.

Analizując sytuację dotyczącą konkretnych roczników łatwo zauważyć, że największe wzrosty dotyczą stosunkowo starych pojazdów. Po części wynika to rzecz jasna z różnorodności i jakości oferty, ale w przypadku aut w wieku "10+" różnice cen w stosunku do ubiegłego roku często przekraczają 30 proc. To zdecydowanie więcej, niż wynikałoby np. z inflacji.

Warto jeszcze dodać, że w stosunku do pierwszego kwartału ubiegłego roku podaż używanych kamperów w wieku od 15 do 20 oraz od 20 do 30 lat wzrosła na naszym rynku o odpowiednio: 26 proc. i - uwaga - 42 proc.

Auto jako inwestycja. Kiedy najlepiej kupić używanego kampera?

Populatrność pojazdów w cenach powyżej 200 tys. zł dowodzi, że coraz większa liczba nabywców traktuje kampery nie tylko jako formę spędzania wolnego czasu lecz również w katrgorii - przynoszącej dochody - inwestycji. Wprawdzie za auto w wieku między 2 a 5 lat zapłacić trzeba tyle, co za niewielkie mieszkanie w 100 tys. polskim mieście, ale przy obecnej inflacji biznes może być całkiem opłacalny. Dotyczy to zwłaszcza osób prowadzących własne działalności. Zakup auta może przecież partycypować w kosztach firmy, a ceny wynajmu takich pojazdów - w zależności od standardu i sezonu - wahają się w granicach od około 300 do nawet 1 tys. zł za dobę.

O utrzymującym się wysokim zainteresowaniu samochodami kempingowymi świadczy m.in rozkład cen w ujęciu miesięcznym. Z danych serwisu OTOMOTO wynika, że w tym przypadku nie może już być możwy o żadnej sezonowości i spadku cen chociażby przed zimą. Zwłaszcza w przypadku "najtańszych" pojazdów, których notowania nie przekraczają 120 tys. zł - wpływ pory roku na cenę pojazdu jest marginalny.

Wypadek na S3. Kobieta zginęła, bo zatrzymała się obok pieszegoPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas