Autosan już z nowoczesnymi silnikami

Będącą w upadłości fabryka Autosan z Sanoka (Podkarpackie) przedstawiła w środę trzy modele autobusów miejskich SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.

Autosany z silnikiem Euro 6
Autosany z silnikiem Euro 6Darek DelmanowiczPAP

Jak powiedział na konferencji prasowej w Rzeszowie prezes zarządu i dyrektor handlowy Autosanu Sławomir Łopatowski, pojazdy z silnikami Euro 6 spełniają najostrzejsze wymagania pod względem emisji spalin na świecie.

"Teraz, kiedy uzyskaliśmy homologację na pojazdy z tymi silnikami, możemy zacząć produkować autobusy z tym napędem. Rynek przed naszymi autobusami jest zatem otwarty. Szacujemy, że możemy produkować 300 tego typu pojazdów rocznie" - dodał.

W Rzeszowie zaprezentowano trzy modele z rodziny autobusów miejskich SANCITY: 9-, 10- i 12-metrowe. Jak podkreślił Łopatowski, charakteryzują się one tym, że są oszczędne, komfortowe dla pasażerów i kierowców oraz bezpieczne. Są też przystosowane dla osób niepełnosprawnych, mają m.in. wysuwane rampy.

Obecnie fabryka startuje w trzech przetargach, w których oferuje modele z silnikami Euro 6. Władze firmy liczą, że przynajmniej jeden z nich uda się wygrać.

10-metrowy autobus Autosanu był testowany przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie. Obecny na konferencji prezes MPK Marek Filip bardzo chwalił ten model. "Testowaliśmy go przez miesiąc i spisał się bardzo dobrze, bez najmniejszej usterki. Sądzę, że w najbliższym czasie Rzeszów będzie potrzebował ok. 120 nowych pojazdów i sądzę, że te autobusy będą brane pod uwagę, szczególnie że spełniają teraz normę Euro 6" - dodał.

Na konferencji obecny był również syndyk masy upadłościowej Autosanu Ludwik Noworolski, który liczy, że w ogłoszonym po raz czwarty przetargu uda się znaleźć nabywcę na fabrykę. "Zainteresowanie przetargiem jest duże, zobaczymy jak przełoży się to na konkrety. Zakład potrzebuje nowych inwestycji i zarządzania, dlatego jest konieczne, aby inwestor pojawił się szybko" - zaznaczył.

Autosany z silnikiem Euro 6Darek DelmanowiczPAP

W przetargu cena wywoławcza została ustalona na 40 mln zł. Fabryka sprzedawana jest z wyłączeniem zapasów, których cena będzie ustalana oddzielnie. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w przyszłym tygodniu.

Syndyk podkreślił, że jeden z zapisów przetargu dotyczy kontynuacji produkcji. "Ten warunek będzie absolutnie przestrzegany, bo Autosan ma warunki i potencjał, aby kontynuować produkcję autobusów" - mówił Noworolski.

Obecnie na linii produkcyjnej znajduje się 20 autobusów. Autosan produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów. W ub.r. zakład sprzedał 50 autobusów; obecnie zatrudnia ok. 360 osób.

Fabryka jest w upadłości likwidacyjnej od początku października 2013 r. Wniosek o upadłość zgłosił ówczesny zarząd spółki.

Autosan S.A. jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas