Reklama

Auto z LPG na wagę złota? Kierowcy nie chcą ich sprzedawać!

Wygląda na to, że drożejące paliwa powstrzymują rodaków przed pozbywaniem się samochodów z instalacjami gazowymi. Liczba aut z LPG wystawianych na sprzedaż systematycznie maleje. Rośnie za to ich średni wiek.

Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w październiku 2021 roku w Polsce pojawiło się 223 045 ofert sprzedaży samochodów używanych. Wśród nich znalazło się zaledwie 15 520 aut zasilanych LPG, czyli aż o 18 proc. mniej niż przed rokiem (wówczas było to 18 888). Czyżby wysokie ceny paliw sprawiły, że właściciele samochodów napędzanych autogazem rezygnowali z planów ich sprzedaży?

Średni wiek auta na LPG to blisko 19 lat!

Taki scenariusz jest całkiem prawdopodobny, zwłaszcza jeśli przyjrzymy się obecnym cenom aut na rynku wtórnym. Mediana ceny samochodów używanych osiągnęła w październiku rekordowe 22 000 zł! Mówiąc wprost - ceny aut, które w biegłym roku kosztowały 12-15 tys. dziś rozpoczynają się od dwójki z przodu!  

Reklama

Nie ma jednak co ukrywać, że postrzeganie LPG jako paliwa mniej zamożnej części społeczeństwa znajduje odzwierciedlenie w statystyce. Mediana wieku oferowanego do sprzedaży używanego auta z instalacją gazową wyniosła w październiku niemal 16 lat (15,9). To o ponad 3 lata więcej niż mediana wieku auta dla całego rynku, która wynosiła w październiku ponad 12 lat (12,3).

Dużo starszy wiek samochodu z LPG potwierdzają też dane Centralnej Ewidencji Pojazdów. Przykładowo w maju bieżącego roku statystyczny (po odjęciu tzw. "martwych dusz") samochód zasilany gazem liczył sobie w Polsce aż 18,6 roku i legitymował się średnim przebiegiem 227 500 km. Dla porównania statystyczne auto z silnikiem benzynowym liczyło 15,9 lat i miało na liczniku 149 800 km, a statystyczny diesel - 15,3 roku i 238 700 km.

Ile aut na LPG jeździ w Polsce?

Nie ulega wątpliwości, że - w szerszej perspektywie - Polacy stopniowo odwracają się od autogazu. Jak poinformowała Interię Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, pełniąca nadzór nad Ministerstwem Cyfryzacji, na koniec września 2021 roku po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 566 788 pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. W CEPiK-u figurowały ponadto 829 232 rekordy "archiwalne", czyli - wyposażone w LPG - auta w wieku co najmniej 10 lat, które w ostatnich sześciu latach nie przeszły badań technicznych, nie zmieniły właściciela i... nie były ubezpieczone.

Dla porównania, na koniec 2020 roku w CEPiK-u było 2 568 150 "aktywnych" pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe oraz 796 103 rekordy archiwalne, czyli tzw. "martwe dusze". Rok 2019 zamknął się liczbą 2 643 925 rekordów aktywnych i 676 668 "archiwalnych". Oznacza to, że w ostatnich latach z ulic znikało nawet 100 tys. zasilanych gazem aut rocznie, ale w ostatnim czasie trend ten został wyraźnie zahamowany.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: LPG | gaz LPG | instalacja gazowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje