Auto z LPG na wagę złota? Kierowcy nie chcą ich sprzedawać!
Wygląda na to, że drożejące paliwa powstrzymują rodaków przed pozbywaniem się samochodów z instalacjami gazowymi. Liczba aut z LPG wystawianych na sprzedaż systematycznie maleje. Rośnie za to ich średni wiek.
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w październiku 2021 roku w Polsce pojawiło się 223 045 ofert sprzedaży samochodów używanych. Wśród nich znalazło się zaledwie 15 520 aut zasilanych LPG, czyli aż o 18 proc. mniej niż przed rokiem (wówczas było to 18 888). Czyżby wysokie ceny paliw sprawiły, że właściciele samochodów napędzanych autogazem rezygnowali z planów ich sprzedaży?
Taki scenariusz jest całkiem prawdopodobny, zwłaszcza jeśli przyjrzymy się obecnym cenom aut na rynku wtórnym. Mediana ceny samochodów używanych osiągnęła w październiku rekordowe 22 000 zł! Mówiąc wprost - ceny aut, które w biegłym roku kosztowały 12-15 tys. dziś rozpoczynają się od dwójki z przodu!
Nie ma jednak co ukrywać, że postrzeganie LPG jako paliwa mniej zamożnej części społeczeństwa znajduje odzwierciedlenie w statystyce. Mediana wieku oferowanego do sprzedaży używanego auta z instalacją gazową wyniosła w październiku niemal 16 lat (15,9). To o ponad 3 lata więcej niż mediana wieku auta dla całego rynku, która wynosiła w październiku ponad 12 lat (12,3).
Dużo starszy wiek samochodu z LPG potwierdzają też dane Centralnej Ewidencji Pojazdów. Przykładowo w maju bieżącego roku statystyczny (po odjęciu tzw. "martwych dusz") samochód zasilany gazem liczył sobie w Polsce aż 18,6 roku i legitymował się średnim przebiegiem 227 500 km. Dla porównania statystyczne auto z silnikiem benzynowym liczyło 15,9 lat i miało na liczniku 149 800 km, a statystyczny diesel - 15,3 roku i 238 700 km.
Nie ulega wątpliwości, że - w szerszej perspektywie - Polacy stopniowo odwracają się od autogazu. Jak poinformowała Interię Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, pełniąca nadzór nad Ministerstwem Cyfryzacji, na koniec września 2021 roku po polskich drogach poruszało się dokładnie 2 566 788 pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe. W CEPiK-u figurowały ponadto 829 232 rekordy "archiwalne", czyli - wyposażone w LPG - auta w wieku co najmniej 10 lat, które w ostatnich sześciu latach nie przeszły badań technicznych, nie zmieniły właściciela i... nie były ubezpieczone.
Dla porównania, na koniec 2020 roku w CEPiK-u było 2 568 150 "aktywnych" pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe oraz 796 103 rekordy archiwalne, czyli tzw. "martwe dusze". Rok 2019 zamknął się liczbą 2 643 925 rekordów aktywnych i 676 668 "archiwalnych". Oznacza to, że w ostatnich latach z ulic znikało nawet 100 tys. zasilanych gazem aut rocznie, ale w ostatnim czasie trend ten został wyraźnie zahamowany.