Audi samodzielnie przejechało całe Stany Zjednoczone

Firma Delphi poinformowała, że zmodyfikowany przez jej inżynierów model Audi w 9 dni przemierzył USA ze wschodu na zachód, a 99 proc. trasy pokonał samodzielnie - kierowca przejmował kontrolę jedynie w centrach miast. Do 2030 r. co czwarty samochód ma dysponować taką technologią.

Audi A7 Sportback piloted driving concept
Audi A7 Sportback piloted driving concept Informacja prasowa (moto)

Podróż miała miejsce w drugiej połowie marca. Samochód oraz towarzyszące mu wozy techniczne odwiedziły 15 stanów. Pokonały 5,5 tys. km z Kalifornii do Nowego Jorku. Eksperci podkreślają, że za to osiągnięcie nie odpowiadają giganci wschodzącej branży autonomicznych samochodów (Google, Mercedes), lecz firma Delphi zajmująca się głównie produkcją podzespołów i części. Pokazuje to zmniejszający się koszt i stopień skomplikowania technologii umożliwiających opracowanie samojezdnych samochodów lub doposażenie istniejących modeli w moduł autonomiczny.

Jak dotąd największe osiągnięcia w tym zakresie odnosiła firma Google. Od kilku lat jej inżynierowie modyfikują modele popularnych producentów, m.in. Toyoty czy Lexusa, by prowadzić testy swoich systemów map i nawigacji. Do 2014 r. samochody te przejechały już po publicznych drogach ponad milion kilometrów. Na początku tego roku zaprezentowano kolejny prototyp w pełni samojezdnego, elektrycznego modelu samochodu.

Gartner, ceniona firma analityczno-doradcza, prognozuje, że do 2030 r. nawet 25 proc. wszystkich samochodów poruszających się po drogach krajów rozwiniętych będzie zdolna do jazdy bez udziału kierowcy. W 2014 r. przeprowadziła ona badanie na próbie 6 tys. niemieckich i amerykańskich kierowców - 2/5 respondentów byłoby zainteresowanych zakupem takiego pojazdu. Według Boston Consulting Group do 2025 r. rynek autonomicznych pojazdów będzie warty 42 miliardy dolarów.

Obecnie wiele firm wprowadza rozwiązania umożliwiające częściową autonomiczność pojazdów: BMW, Mercedes-Benz, Cadillac, Nissan, Tesla. Prawo czterech stanów USA już dziś pozwala autonomicznym samochodom poruszać się po publicznych drogach: Michigan, Kalifornia, Floryda i Nevada.Czytaj również: Audi przejedzie bez kierowcy 900 kilometrów

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas