Astra czy focus?

Walka o klienta na rynku samochodowym trwa. Ilość oferowanych dzisiaj aut w komisach, na giełdach czy ogłoszeniach dość poważnie narusza proporcje między podażą a popytem (na niekorzyść tej pierwszej).

article cover
INTERIA.PL

Szczególnie ostra rywalizacja ma miejsce wśród przedstawicieli najpopularniejszej klasy, jaką niewątpliwie jest segment C. Badania dowodzą, że aż 40 procent kupowanych dzisiaj aut z tzw. drugiej ręki to pojazdy niższej klasy średniej.

Spośród wielu konstrukcji, jakie funkcjonują w ofercie rynkowej wśród pojazdów używanych, na szczególną uwagę zasługują: opel astra II oraz ford focus.

INTERIA.PL

Oba samochody to wiodące konstrukcje segmentu C - zaprojektowano je i wykonano z niezwykłą starannością.

Zarówno astra, jak i focus to pojazdy wciąż w miarę nowoczesne, wykorzystujące wszystkie współczesne onegdaj osiągnięcia techniki motoryzacyjnej, choć oczywiście oba auta mają już następców.

Na początek o karoserii. Opel przejawia w tym względzie zamiłowanie do tradycji. Linia stylizacyjna astry II, choć nie pozbawiona pewnej agresji, wyraźnie optuje za harmonią. Focus wręcz przeciwnie. Dominacja trójkątnych form występujących praktycznie wszędzie nadaje nadwoziu niepowtarzalny, a zarazem odrobinę niepokojący charakter. To, który samochód spodoba się bardziej, zależy jednak od indywidualnych gustów i preferencji, dlatego kwestie estetyczne pozostawmy bez komentarza.

INTERIA.PL

Wiele ważniejsze w porównaniu obu aut okażą się zapewne parametry nadwozi. I tak astra II to bryła o wymiarach: 4111 x 1709 x 1431 mm i wadze 1070 kilogramów, zaś focus o wymiarach: 4178 x 1702 x 1481 mm i wadze 1190 kg.

Bardzo zbliżoną pojemność posiadają bagażniki obu aut, przy czym niewielką przewagę w standardzie wykazuje opel, zaś po rozłożeniu oparć tylnej kanapy ford.

Elementy nadwozia tak astry, jak i focusa wykonane z blach odpornych na korozję (12 lat gwarancji na perforację) po mistrzowsku przylegają do siebie, bowiem o perfekcji montażu decyduje precyzyjny komputer.

INTERIA.PL

Wnętrza pojazdów to kontynuacja idei przyświecających stylistom nadwozi. W astrze znajdziemy nieźle "skrojoną", czytelną, ale pozbawioną życia tablicę przyrządów. Niczego w niej nie brakuje, ale tchnie ona niemieckim chłodem i precyzją.

Focus, wierny swojej zewnętrznej kanciastości, proponuje równie funkcjonalną, ale pełną polotu i ciekawych pomysłów deskę rozdzielczą. Oba kokpity obszerne i wygodne zapewniają nie tylko komfort, ale także duże bezpieczeństwo podróży. W seryjnym wyposażeniu astry znajdziemy wszystkie dostępne współcześnie rodzaje poduszek powietrznych, regulowane wygodne fotele, zagłówki, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (z przodu i z tyłu), chowane pedały (zabezpieczenie nóg kierowcy w razie ewentualnej kolizji), wspomaganie układu kierowniczego, filtr przeciwpyłkowy, podnoszone elektrycznie szyby oraz bogato wyposażony wyświetlacz.

INTERIA.PL

O komforcie jazdy w astrze i focusie decyduje w dużej mierze solidność zawieszeń. I w tym przypadku Opel zdecydował się na tradycyjne (co nie oznacza, że, złe) rozwiązania w postaci wahaczy poprzecznych, stabilizatorów i amortyzatorów z przodu oraz wahaczy wleczonych, sprężyn śrubowych i amortyzatorów z tyłu.

Ford wybrał, wydaje się, nieco ciekawszych patentów, bowiem zastosował z tyłu nowatorską oś wielowahaczową amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe i stabilizator, zaś z przodu kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe i stabilizator. W opinii fachowców, oba samochody zachowują się lepiej niż dobrze, ale zawieszenie forda, nieco bardziej sztywne, a przez to i twardsze pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów.

INTERIA.PL

Na korzyść brytyjskiego produktu przemawia także szerokość rozstawu osi, który w przypadku focusa wynosi 2615 mm, zaś w przypadku astry 2614 mm. Pod względem ilości silników astra nieznacznie wyprzedza focusa, ma bowiem do dyspozycji aż siedem jednostek napędowych (przy pięciu forda). Są to silniki o pojemności: 1.2 16V, 1.4 16V, 1.6, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz diesle: 1.7 TD i 2.0 Dl 16V. Ponieważ motor 1.6 16V uznaliśmy za standardowy, podajemy jego parametry. Z pojemności 1598 cm sześc., czterech cylindrów i szesnastu zaworów jednostka astry osiąga maksymalną moc 100 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 150 Nm przy 3600 obr./min., od O do stu przyspiesza W 11,5 sekundy, rozpędza się do szybkości 188 km/ godz. oraz zużywa średnio 7,4 litra benzyny na sto.

Focus proponuje pięć jednostek napędowych o pojemności: 1.4 16V, 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 16V oraz 1.8 Dl.

INTERIA.PL

Aby porównanie silnika forda z silnikiem astry wypadło wiarygodnie, podajemy parametry jednostki o pojemności 1.6. Jest to motor o czterech cylindrach, szesnastu zaworach, pojemności 1596 cm sześc, mocy maksymalnej 100 KM przy 6000 obr./min., maksymalnym momencie obrotowym 145 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszeniu od O do stu w ciągu 11 sekund, szybkości maksymalnej 188 km/godz. oraz średnim zużyciu paliwa 8,7 litra na setkę.

Zarówno opel astra, jak i ford focus mogą występować na rynku wtórnym w wielu wersjach. Są to oczywiście pojazdy trzy- i pięciodrzwiowe oraz sedan i kombi.

W przypadku forda także mamy do czynienia z nadwoziami trzy- oraz pięciodrzwiowymi, oraz z wersjami sedan i wagon.

Który samochód uważasz za lepszy? Focusa czy astrę?

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas