+7 st. C? Wymieniaj!

Chcesz na zimowym komplecie opon przejeździć kilka sezonów? To wymień je w serwisie ogumienia na opony letnie, kiedy temperatura powietrza regularnie przekracza +7 0 C.

Kliknij
KliknijINTERIA.PL

Jeśli chcemy na zimowym komplecie opon przejeździć kilka sezonów, nie należy z ich wymianą zwlekać do wakacji. W wyższej temperaturze bieżnik opon zimowych ściera się zdecydowanie szybciej. Ponadto opony zimowe są dużo głośniejsze od opon letnich, co podczas długich wypraw np. podczas majowych weekendów, powoduje dodatkowe zmęczenie. Latem jeździmy szybciej, a większość opon zimowych produkowana jest ze średnimi indeksami prędkości.

Inną ważną sprawą jest odpowiednia wysokość bieżnika. Według Kodeksu Drogowego minimalna wymagana wysokość bieżnika to 1,6 mm. Jednak zmiana opon letnich na nowe zalecana jest już przy klockach bieżnika startych do 3 mm. Zdaniem specjalistów z DĘBICY, ogumienie mające więcej niż 6 lat, nawet z niskim przebiegiem, nie nadaje się już do bezpiecznego użytkowania.

INTERIA.PL

Fachowcy z DĘBICY uczulają też kierowców, którzy posiadają aluminiowe felgi. Są one bowiem bardzo podatne na uszkodzenia. Dlatego warto sprawdzić czy nie uszkodziły one ogumienia oraz czy są właściwie wyważone. Tak zwane "bicie koła" po kilku minutach jazdy może okazać się trudne do zniesienia.

- Próby wymiany opon samemu mogą przynieść więcej szkód niż pożytku - mówi Krystyn Szmatka z Centrum Obsługi Klienta Firmy Oponiarskiej Dębica - Nawet jeśli mamy opony zamontowane na drugim komplecie felg, to przed rozpoczęciem sezonu należy je profesjonalnie wyważyć. Warto pamiętać, że na tej samej osi powinny być założone, bezwzględnie, takie same opony.

- Żywotność opon, na których aktualnie jeździmy, zależy głównie od utrzymania właściwego ciśnienia powietrza - podkreśla Krystyn Szmatka z DĘBICY. Niewłaściwe ciśnienie powoduje, że opony nierównomiernie się zużywają. Jeżeli mamy za niskie ciśnienie szybciej zużywa się bieżnik na krawędziach opony, a nasz samochód będzie więcej palił. Jeżeli ciśnienie jest natomiast za wysokie szybko zużywa się środkowa część bieżnika. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach - przynajmniej raz na miesiąc. Poza tym ciśnienie powinno być dostosowane do rzeczywistego obciążenia pojazdu - mówi Krystyn Szmatka.

Jeżeli zauważymy, że bieżnik jest zużyty tylko jednostronnie, bądź widać wgłębienie w jego rzeźbie świadczy to o tym, iż w samochodzie uszkodzone są elementy zawieszenia. W tym przypadku konieczna jest niezwłoczna wizyta w serwisie i ustawienie geometrii kół.

Nieużywane opony zimowe trzeba odpowiednio przechowywać do jesieni. Dokładnie oczyszczone ogumienie należy przechowywać w przewiewnych i zaciemnionych pomieszczeniach, twierdzą eksperci z DĘBICY, chroniąc je przed działaniem wilgoci, substancji żrących i ropopochodnych. Zakłada się - i dotyczy to zarówno opon letnich, jak i zimowych ? że w pomieszczeniu, gdzie są przechowywane opony temperatura nie powinna spaść poniżej - 5 °C i nie powinna nigdy przekroczyć +35 °C. Jeżeli opony przechowujemy zamontowane na obręczach, to winno utrzymywać się w nich ciśnienie na poziomie 0.7 kPa. Poza tym, warto zakonserwować ogumienie środkami dostępnymi na stacjach benzynowych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas