49 lat Fiata 125!
49 lat temu na włoskim rynku zadebiutował pojazd, którego nazwa na dobre wpisała się w historię polskiej motoryzacji. 21 kwietnia 1967 roku w ojczyźnie Fiata rozpoczęto sprzedaż modelu 125.

Włoski model trafił na rynek pół roku przed tym, jak z hali Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu wyjechał pierwszy Polski Fiat 125p. Chociaż auta dzieliły ze sobą oznaczenie modelu, bliźniacze były jedynie z pozoru...
Zaprojektowany z myślą o europejskich nabywcach włoski Fiat 125 mógł się pochwalić bardzo nowoczesną konstrukcją. Nowością był chociażby, opracowany od podstaw, benzynowy silnik o pojemności 1,6 l. Jednostka mała dwa, zamontowane w głowicy, wałki rozrządu i legitymowała się mocą aż 90 KM (127 Nm). Motor nadawał rodzinnemu sedanowi sportowy temperament. Już najsłabsza wersja zapewniała sprint do 100 km/h w 11,8 s i prędkość maksymalną przeszło 160 km/h!
Chociaż Polski Fiat 125p bardzo przypominał włoskiego kuzyna, w rzeczywistości było to zupełnie inne auto. Z modelu 125 zapożyczono wprawdzie płytę podłogową i nadwozie (zmieniono przednie reflektory, kształt maski i tylnej klapy), ale - z technicznego punktu widzenia - oba modele dzieliła przepaść.
Znany z naszych ulic, budowany na Żeraniu, model był "rozwiązaniem budżetowym". Chcąc zmniejszyć koszty budowy i opłat licencyjnych strona polska zdecydowała się na swoistą hybrydę nowoczesnego modelu 125 z rozwiązaniami technicznymi starego Fiata 1300/1500 (produkowanego od kwietnia 1961 roku). Jego konstrukcja tkwiła jeszcze w latach pięćdziesiątych - auto miało np. archaiczne silniki z wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach i wałkiem rozrządu w kadłubie. Wersja "1300" wyposażona była w jednostkę o pojemności skokowej 1295 cm3 i mocy maksymalnej 65 KM. Odmiana "1500" posiadała silnik 1481 cm3 generujący moc 72 KM.

Polski Fiat 125p miał ponadto uboższą aniżeli model włoski karoserię. Cztery przednie reflektory były okrągłe, zastosowano mniej chromowanych wykończeń, a klamki drzwi nie były początkowo wbudowane w karoserię, tylko wyposażone w specjalny przycisk.
Warto przypomnieć, że produkcja włoskiego Fiata 125 zakończyła się już w 1972 roku, kiedy auto zastąpione zostało przez - opracowany niemalże od podstaw - model 132. W sumie, we Włoszech wyprodukowano około 600 tys. sztuk Fiata 125.

Dla porównania, ostatnie Polskie Fiaty 125p wyjechały z Żerania w grudniu 1982 roku. Z dniem 1 stycznia 1983 roku - gdy wygasła włoska licencja - samochód przemianowany został na FSO 1500. Produkcja modelu trwała w Polsce aż do 1991 roku! W sumie zakład FSO wyprodukował ponad 1,45 mln egzemplarzy.