30 lat napędu wszystkich kół w BMW

BMW - marka kojarzona przede wszystkim z radością z jazdy autami tylnonapędowymi - świętuje właśnie 30-lecie wprowadzenia do oferty modeli z napędem 4x4.

BMW 325i Allrad E30 - pierwsze BMW z napędem wszystkich kół
BMW 325i Allrad E30 - pierwsze BMW z napędem wszystkich kółInformacja prasowa (moto)

Okrągły jubileusz to dobra okazja do tego, by przypomnieć kluczowe momenty w trwającej już trzy dekady historii napędu 4x4 w modelach BMW.

Wszystko zaczęło się w 1985 roku - od pokazanego podczas salonu samochodowego we Frankfurcie modelu 325i Allrad z napędem na cztery koła, niedługo potem przemianowanego na 325iX.

W roku 1988 dołączyła do niego czteronapędowa wersja kombi, czyli 325iX touring.

Trzy lata później, w 1991 roku napęd 4x4 (bardziej zaawansowany, bo kontrolowany już elektronicznie) został wprowadzony do serii 5: pojawiło się BMW 525iX, a za rok dołączyła do niego oparta na tej samej technologii wersja touring (czyli kombi).

W roku 1999 BMW zaprezentowało model X5 - swojego pierwszego SUV-a, nazywając go jednak "po swojemu" SAV-em (Sport Activity Vehicle) - model z napędem 4x4 oferowanym w standardzie.

W 2003 roku rozpoczął się kolejny, ważny rozdział w dziejach marki. W modelach X3 i X5 zadebiutował nowy, inteligentny system napędu 4x4 xDrive, który stale monitorując jazdę, na bieżąco dokonuje odpowiednich korekt.

W 2005 roku xDrive trafiło także do sedanów i kombi serii 3 i 5, a potem także do BMW serii 3 Coupe.

W 2007 roku, znowu we Frankfurcie zaprezentowany został model z kolejnego wykreowanego przez BMW segmentu SAC (Sport Activity Coupe), czyli SUV o linii coupe, w którym po raz pierwszy xDrive został połączony z systemem DPC (Dynamic Perfomance Control). Mowa oczywiście o BMW X6.

Rok 2009 to seria kolejnych ważnych wydarzeń w dziejach 4x4 w BMW. W modelu BMW Active Hybrid X6 xDrive zostaje połączony z napędem hybrydowym, a nowe wersje X5 M i X6 M przenoszą bawarskie SUV-y 4x4 w świat osiągów właściwych autom sportowym. W tym samym roku pojawiło się także kolejny model z gamy "X" - najmniejsze w rodzinie X1, a xDrive został wprowadzony do oferty luksusowych limuzyn serii 7.

30 lat napędu 4x4 BMW

30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 
30 lat napędu 4x4 BMW 

W kolejnych latach xDrive pojawiało się zarówno w debiutujących na rynku nowych seriach aut sportowych, np. serii 6 Coupe i Cabrio (2012), jak i zaprezentowanym w 2014 roku X4 i kolejnych generacjach coraz większej rodziny oferowanych przez BMW SUV-ów i aut stricte osobowych. W tym - jako opcja także w standardowo napędzanym na przód modelu serii 2 Active Tourer.

W 2014 roku, przy okazji premiery i8 BMW poszło jeszcze dalej. W sportowym aucie z hybrydowym układem plug-in napęd na wszystkie koła jest realizowany nieco inaczej niż w pozostałych autach marki. Tutaj każda oś napędzana jest przez "własny" silnik: tylną obsługuje spalinowy, a przednią - elektryczny.

BMW 325i Allrad E30Informacja prasowa (moto)

W 2015 roku na rynku pojawiło się BMW X5 xDrive40e. Pierwszy model z kluczowej dla marki linii "X", który łączy napęd na cztery koła xDrive z układem eDrive (czyli napędem hybrydowym). A całkiem niedawno, bo niecałe dwa miesiące temu we Frankfurcie zadebiutował kolejna hybrydowo-czteronapędowa propozycja od BMW: model 225xe z - jak to określa BMW - "zelektryfikowanym napędem na wszystkie koła". W opartym na serii 2 Active Tourer aucie realizowany jest on na podobnej zasadzie jak w i8, z tym że tutaj silnik elektryczny napędza koła tylne, a spalinowy - przednie.

Dzisiaj BMW oferuje napęd xDrive już w ponad 110 odmianach swoich samochodów w 12 seriach modelowych. Do tego dochodzą jeszcze auta ze "zelektryfikowanym 4x4". Bawarski koncern sprzedał do tej pory już blisko 5 milionów samochodów z napędem xDrive.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas