26 kilometrów i ani jednego zakrętu. To jedyna taka droga w Polsce
W Polsce przybywa porządnych dróg, ale żadna nawet najnowsza, najszersza i najbezpieczniejsza autostrada nie ma tak długiej prostej, jak odcinek drogi krajowej nr 62.
Obecnie na polską sieć dróg szybkiego ruchu składa się aktualnie ponad 1800 km autostrad i około 3090 km dróg ekspresowych. To ogromny skok w porównaniu do sytuacji sprzed chociażby 20 lat. Wówczas, czyli w 2004 r. mieliśmy do dyspozycji jedynie 441 km autostrad i zaledwie 161 km dróg ekspresowych. Do dziś sieć drogowa w skali całego kraju rozrosła się aż siedmiokrotnie. Sama autostrada A4, łącząca dwa przejścia graniczne w Zgorzelcu i Korczowej, ma obecnie 667 km - o 226 km więcej niż cała sieć autostrad w Polsce dwadzieścia lat temu!
Najdłuższa prosta droga w Polsce ma 26 km
Chociaż to autostrady i drogi ekspresowe często budzą podziw swoją majestatyczną infrastrukturą, również w sieci dróg krajowych można natrafić na fascynujące rekordy. Jednym z takich przykładów jest odcinek drogi krajowej nr 62 między Serockiem a Wyszkowem, który na przestrzeni niemal 26 kilometrów nie ma ani jednego zakrętu. Można więc powiedzieć, że to droga, do pokonania której nie potrzeba kierownicy. Przypomina pod tym względem proste odcinki typowe dla amerykańskich autostrad.
Unikatowy fragment drogi rozpoczyna się w okolicy mariny nad Zalewem Zegrzyńskim i prowadzi prosto aż do ronda w Wyszkowie, gdzie krzyżuje się z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego i ulicą Komisji Edukacji Narodowej.
"Podlaska autostrada" czyli najdłuższa droga bez zakrętów
Mówiąc o najprostszych przecinających nasz kraj drogach nie sposób też pominąć województwa podlaskiego i odcinka łączącego miejscowości Sokółka i Dąbrowa Białostocka. Szlak przebiega w bliskiej odległości od białoruskiej granicy. Druga z miejscowości - w linii prostej - znajduje się zaledwie 15 km od Grodna. Prosty odcinek łączący Sokółkę i Dąbrowę Białostocką mierzy aż 26,1 km. W rzeczywistości na drodze omijającej pobliskie miejscowości (Makowlany, Racewo, Jakowlany) znajdziemy jednak kilka łuków, a na wysokości Sokolan, gdzie droga nr 673 krzyżuje się z drogą nr 671, kierowców "zaskoczyć może" niewielkie rondo.
Dlaczego w Europie nie buduje się autostrad z długimi prostymi?
W Europie rzadko spotyka się wielokilometrowe proste odcinki autostrad, głównie z powodu zróżnicowanej topografii terenu – góry, doliny i rzeki wymuszają na projektantach dostosowanie dróg do naturalnego krajobrazu. Dodatkowo, długa historia osadnictwa sprawia, że trasy muszą omijać tereny zabudowane. Proste drogi mogą również prowadzić do monotonii i ograniczać koncentrację kierowców, co ograniczałoby bezpieczeństwo poruszania się. Rygorystyczne regulacje prawne i środowiskowe, mające na celu ochronę obszarów chronionych, oraz wysokie koszty budowy, wymuszają na inżynierach projektowanie tras z zakrętami, by uwzględnić kwestie ochrony środowiska i utrudnienia techniczne.