20 zł za 60 km, czyli jak zarobić 73 mln zł!
W pierwszym półroczu 2016 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady - zarządca płatnego odcinka A4 między Katowicami a Krakowem - osiągnęła przychody wynoszące około 137,6 mln zł i zysk netto w wysokości 73,2 mln zł!
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym: wypracowany wzrost zysku netto to efekt m.in. wprowadzonej 1 marca 2015 roku zmiany stawek za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków oraz wzrostu natężenia ruchu o 11,4 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2015 roku, czyli do 38,2 tys. pojazdów na dobę. Wzrost ten dotyczy zarówno samochodów osobowych (11,3 proc.), jak i ciężarowych (11,9 proc.).
Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik finansowy Grupy Kapitałowej ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4, prowadzona przez należącą do Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska S.A. W pierwszym półroczu 2016 roku przychody z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą A4 Katowice-Kraków wyniosły 135,4 mln zł!
Podatek dochodowy należny stronie publicznej wyniósł ok. 11,8 mln zł, a czynsz z tytułu dzierżawy pasa drogowego autostrady ok. 1,6 mln zł. Trzeba zdawać sobie sprawę, że przychody z poboru opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 są też opodatkowane 23 proc. stawką VAT. W pierwszym półroczu 2016 roku wartość tego podatku należnego Skarbowi Państwa wyniosła 31,1 mln zł.
W styczniu 2016 roku wprowadzono nową metodę płatności - przedpłatową kartę zbliżeniową kartA4. Z kolei 20 lipca 2016 roku uruchomiony został elektroniczny pobór opłat A4Go. W pierwszym półroczu 2016 roku - w dalszym ciągu - prowadzone też były inne ważne inwestycje, jak: rozbudowa dwóch węzłów autostradowych - w Mysłowicach i w Rudnie, modernizacja odwodnienia autostrady w woj. śląskim i wymiana nawierzchni fragmentów obu jezdni autostrady.
Kierowcy nie mają jednak, co liczyć na mniejsze korki. W latach 2016 i 2017 wymianie nawierzchni poddane mają zostać odcinki o łącznej długości ok. 60 km.