Trochę BMW, trochę Jeepa i Mercedesa. Wyszedł bubel stulecia
Chociaż polski rynek samochodowy pojazdami używanymi stoi, to brak na nim wiarygodnych danych na temat usterkowości samochodów. To ciekawe, bo tego typu zestawienia tworzone są np. w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, gdzie stosunek liczby sprzedawanych samochodów nowych do używanych jest zupełnie innym niż w naszym kraju.
Nie będziemy jednak teraz analizować raportów usterkowości ADAC, Dekry czy TUV. Zbudujemy za to hipotetyczny samochód rodem z horroru... Takie właśnie zestawienie przygotował angielski ubezpieczyciel Warranty Direct, firma, która specjalizuje się w sprzedawaniu własnych gwarancji na samochody. Gwarancji, czyli tak naprawdę ubezpieczenia pojazdu od ryzyka awarii. Ubezpieczenia, którym może być objęty dowolny pojazd, w każdym momencie.
Swoją drogą, czy ktoś słyszał o takiej usłudze w Polsce?
Z racji swojej specjalności firma przygotowuje swoje własne raporty awaryjności. Na ich podstawie zbudowano wirtualny samochód z horroru - czyli pojazd, który składa się z elementów pochodzących z różnych pojazdów. Oczywiście tych elementów, które psują się najczęściej...
Auto o nazwie Horrific 40RROR otrzymało, co może nieco szokować, silnik BMW M5 (generacja z lat 2004-2011)! Okazuje się bowiem, że statystycznie rzecz biorąc 1/4 wszystkich BMW M5 raz w roku wymaga wizyty w serwisie w sprawach związanych z silnikiem. A co dalej? Przeniesie napędu oraz zawieszenie 40RROR pochodzą z... Audi RS6 (lata 2002-2011). Statystyki dowodzą, że z potężną mocą tego pojazdu nie radzą sobie półosie, wahacze i amortyzatory. Z powodów userki tych elementów raz w roku w serwisie pojawia się 1 auto na 10.
Skrzynia biegów auta z horroru pochodzi od Jeepa Grand Cherokee (od roku 2006). Ten pojazd odwiedza serwisy w związku z przekładnią niemal równie często co RS6 z powodu zawieszenia.
Układ elektryczny dostarczy... Mercedes, wymontowując go z modelu klasy R (od 2004 roku). W trzech na dziesięć egzemplarzach tego pojazdu raz w roku pojawia się problem związany z "elektryką" Trzeba przyznać, że to imponujący wynik...
Hamulce to w samochodzie rzecz bardzo ważna, (szczególnie w takim z silnikiem BMW M5), dlatego zastosujemy rozwiązania pochodzące z Fiata Multipli (lata 1999-2005). Co czwarty egzemplarz tego pojazdu raz w roku odwiedza serwis z uszkodzonymi lub zużytymi hamulcami. Układ kierowniczy będzie produktem Chryslera stosowanym w modelu 300C (od roku 2005). Jeden na dziesięć egzemplarzy raz w roku ma problem z tym elementem.
Całość uzupełniona zostanie klimatyzacją z Seata Alhambra (od roku 1996), w tym przypadku klima co roku przestaje działać w co 10. samochodzie.
Mamy nieodparte wrażenie, że Horrific 40RROR miałby duże problemy z wyjechaniem o własnych siłach z warsztatu... Chociaż lista producentów poszczególnych podzespołów może nieco szokować...