Stworzyli auto zawracające w miejscu. Jak działa ZF EasyTurn?
Inżynierowie z ZF, firmy znanej głównie z produkcji świetnych skrzyń biegów stwierdzili, że wykażą się także na innym polu. I tak powstało ZF EasyTurn, pozwalające wjeżdżać w najciaśniejsze miejsca parkingowe i zawracać niemal w miejscu.
Skrętna tylna oś nie jest już nowością - coraz więcej aut ją posiada, szczególnie tych z wyższej półki, ale spotkać je można także w popularnych modelach, jak choćby Renault Megane. Jednak dla inżynierów ZF to zdecydowanie za mało. Pojawiły się też futurystyczne rozwiązania, jak kule zastępujące koła, pozwalające na ruch w dowolnym kierunku, ale trudno sobie wyobrazić wdrożenie takiego wynalazku. Spece z ZF zajęli się więc szukaniem własnego rozwiązania palącego problemu, jakim jest manewrowanie w wąskich uliczkach i parkowanie w ciasnych miejscach.
Zobacz również:
ZF EasyTurn - w prostocie siła
I wydaje się, że znaleźli. Oto przedstawiono koncepcję rozwiązania nazwanego ZF EasyTurn. W układzie kierowniczym zastosowano dodatkowy element montowany między drążek kierowniczy a dolny wahacz zawieszenia. Element ten, mocowany za pomocą łożysk, biegnie wzdłuż koła, dzięki czemu przenosi miejsce obrotu. Efekt jest taki, że zamiast standardowych ok. 35 stopni skrętu, przednie koło wyposażone w ZF EasyTurn może się skręcić w obu kierunkach aż o 80 stopni. Zobaczcie sami jak parkuje BMW i3 wyposażone w ZF EasyTurn, wspomagane dodatkowo skrętną tylną osią:
Rozwiązanie to jest dość proste, więc jego wdrożenie nie powinno wiązać się z wysokimi kosztami i wzrostem ceny samochodu. Problem tkwi jednak gdzie indziej.
ZF EasyTurn nie jest bez wad
Po pierwsze dostępna przestrzeń - w konwencjonalnych rozwiązaniach, między przednimi kołami znajduje się konstrukcja podtrzymująca silnik, która ogranicza miejsce dostępne na skręt. Drugim problemem jest przeniesienie napędu - nie istnieją bowiem na ten moment przeguby zdolne przenieść moc z silnika na koła pod takim kątem. Trzecia kwestia to ograniczenie skrętu kół do określonej prędkości, choć to rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane w przypadku wspomnianego elektronicznego sterowanie skrętną tylną osią.
Nie ma jednak problemu bez wyjścia. ZF EasyTurn wydaje się być idealnym rozwiązaniem dla miejskich aut elektrycznych. Taki silnik z łatwością można zmieścić z tyłu i niektórzy producenci chętnie z tego korzystają (na przykład Volkswagen jako jedną z zalet tylnego napędu w ID.3 podaje właśnie możliwość zwiększenia kąta skrętu przednich kół). Ponadto motory elektryczne są dużo mniejsze, dzięki czemu przestrzeń wokół przedniego zawieszenia można inaczej zaaranżować. A gdyby ktoś się uparł, aby to rozwiązanie połączyć z napędem na przód, to istnieje jeszcze możliwość zamontowania oddzielnych silników w piastach kół. Czy ZF EasyTurn wejdzie do seryjnej produkcji? Czas pokaże.