Porsche 911 - typ 991 przekracza barierę miliona egzemplarzy

27 listopada w Los Angeles odbędzie się światowy debiut ósmej generacji Porsche 911 – 55 lat po premierze pierwszej odsłony modelu. To wystarczający powód, by spojrzeć wstecz i przyjrzeć się siedmiu poprzednim pokoleniom 911.

Typ 991, wprowadzony w 2011 r. prezentował się jeszcze okazalej od poprzedników, a efekt ten wzmacniały szerszy rozstaw kół oraz zwiększony o 10 cm rozstaw osi. Jednocześnie, jako pierwszy seryjny samochód Porsche, korzystał z adaptacyjnej aerodynamiki zaczerpniętej z supersportowej hybrydy 918 Spyder.

Nowo zaprojektowane wnętrze 991 bazowało na architekturze modelu Carrera GT. Kokpit wzbogacił się też o nowy system Porsche Communication Management (PCM) z ulepszoną łącznością, wielodotykowym ekranem oraz informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Lekkie nadwozie o aluminiowo-stalowej konstrukcji ponownie awansowało pod względem sztywności, a jednocześnie pomogło zmniejszyć masę własną o 45 kilogramów. Bazowy 6-cylindrowy silnik miał teraz pojemność 3,4 litra, ale nadal rozwijał moc 350 KM. Odmiany S generowały już moc 400 KM, a GTS - 430 KM (obie z pojemności 3,8 litra).

W ramach zaktualizowanej edycji 991, wprowadzonej na rynek w 2015 r., także modele 911 Carrera korzystały z siły dwóch turbosprężarek. Wszystkie trzy odmiany Carrera - standardowa, S oraz GTS - napędzała trzylitrowa jednostka o mocy, odpowiednio, 370, 420 i 450 KM. Jednocześnie spadły zużycie paliwa i emisja spalin.

Nowe pułapy moc osiągały również warianty Turbo i GT, na czele z 700-konnym 911 GT2 RS. Z maksymalną prędkością 340 km/h była to najszybsza seryjna "911" w historii modelu. 911 GT3 RS z 4-litrowym wolnossącym bokserem o mocy 520 KM miało więcej rozwiązań ze świata motorsportu niż którykolwiek oferowany dotąd cywilny samochód Porsche.

Reklama

Na uwagę zasługuje też 911 Targa, które łączyło klasyczną koncepcję tego nadwozia - z szerokim pałąkiem zamiast słupków B - ze "sprytną" konstrukcją dachu. Ponadto w gamie modelu wyróżniały się: zoptymalizowany pod kątem masy wariant 911 Carrera T, ekstremalnie lekkie 911 R, zbudowane w limitowanej edycji 991 egzemplarzy, a także ważące zaledwie 1370 kg 911 GT3 RS. Wysoce pożądany był również specjalny model na 50-lecie 911, wyprodukowany w serii 1963 sztuk. Istotne miejsce w historii firmy zajmuje wyposażony w szereg ekskluzywnych dodatków samochód sportowy w zielonym kolorze Irish Green, który 11 maja 2017 r. zjechał z taśmy produkcyjnej fabryki w Zuffenhausen: milionowa "911". Ten 450-konny egzemplarz pozostaje własnością Porsche AG.

Generacja 991 była absolutnym bestsellerem Porsche. W okresie od 2011 r. do 31 października 2018 r. powstała w liczbie 217 930 egzemplarzy - i dalej "podbija" ten wynik. Łącznie od chwili debiutu w 1963 r. do końca ubiegłego miesiąca Porsche wyprodukowało 1 049 330 sztuk seryjnych "911".


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy