Kierowcy to idioci? Najlepsze "kwiatki" z instrukcji obsługi

Lektura instrukcji obsługi nie tylko wyjaśnia zawiłości eksploatacji auta, ale bywa też źródłem znakomitej rozrywki.

Radio może zabić, a klimatyzacja - poparzyć...
Radio może zabić, a klimatyzacja - poparzyć...Informacja prasowa (moto)

Jednym z głównych wymogów stawianych przez producentów samochodów swoim klientom jest stosowanie się do zapisów zawartych w instrukcjach obsługi. Właściwie nie ma w tym nic dziwnego.

Auta to skomplikowane, złożone urządzenia, które w przypadku błędów w codziennej eksploatacji mogą ulec uszkodzeniu, a nawet stanowić zagrożenie dla swoich użytkowników. A udowodnione zaniedbanie w kwestii stosowania się do zapisanych zaleceń jest podstawą do odmowy uznania ewentualnych roszczeń kierowców.

Producenci samochodów ewidentnie dmuchają więc na zimne - wychodzą z założenia, że lepiej napisać kilka słów za dużo, niż o jedno za mało. Z lektury niejednej instrukcji wyłania się obraz samochodu jako śmiertelnej pułapki, czyhającej na każdy ruch kierowcy, aby wyrządzić mu krzywdę. Poważne zagrożenie stanowią nie tylko poduszki powietrzne, ale także schowki, podłokietniki i pokrętła od radia. Do tego dochodzi lista metod, dzięki którym można uszkodzić samochód czy jego poszczególne podzespoły.

Zagrożenia związane z jazdą to czysty horror.

Jazda samochodem może być przyczyną śmierci lub poważnych obrażeń. Groźna bywa nawet obsługa pokładowego radioodtwarzacza!

Efekt jest jednak odwrotny od zamierzonego. Zamiast przestrzegania ostrzeżeń, pojawiają się uśmiech i lekceważenie. Poniżej przedstawiamy wybrane cytaty z instrukcji obsługi, z zachowaniem oryginalnej pisowni. Naprawdę - warto do nich zaglądać.

- Samochód w pewnych warunkach może ll nie zostać uruchomiony, jeżeli w zamku zapłonu umieszczony zostanie kluczyk innego samochodu - Audi TT

- Jeżeli w stojącym samochodzie podczas pracy silnika włączony zostanie zakres jazdy, w żadnym przypadku nie naciskać pedału przyspieszenia. W przeciwnym razie samochód natychmiast ruszy - niebezpieczeństwo wypadku! - Audi A7

- Podróżowanie w przestrzeni bagażowej samochodu pozbawionej pasów bezpieczeństwa jest bardzo niebezpieczne. Nie wolno przewozić osób w przestrzeni bagażowej, wszyscy podróżujący samochodem powinni mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. - Jeep Grand Cherokee

- Podczas parkowania pojazdu przy bardzo niskiej temperaturze otoczenia należy przestrzegać następujących zasad: 1) Uruchomić hamulec postojowy. 2) W przypadku mechanicznej skrzyni biegów włączyć pierwszy lub wsteczny bieg, a w przypadku automatycznej skrzyni biegów włączyć zakres "P". 3) Po wyłączeniu silnika wysiąść z pojazdu i podłożyć kliny pod koła. 4) Zwolnić hamulec postojowy. Po powrocie do pojazdu należy pamiętać o uruchomieniu hamulca postojowego, a następnie o usunięciu klinów spod kół - Suzuki Grand Vitara

- Nie należy wkładać kluczyków do wody, ani myć ich w zmywarce ultradźwiękowej - Toyota Land Cruiser

- Nowa płyta [CD - przyp. red.] może mieć źle oczyszczone, ostre krawędzie zewnętrzne lub wewnętrzne. Luźne kawałki tworzywa mogą odrywać się i trafiać na powierzchnię roboczą płyty, powodując problemy z odtwarzaniem. Krawędzie nowej płyty należy stępić boczną powierzchnią ołówka lub długopisu - Honda Jazz

- Gdy układ klimatyzacji jest włączony, z nawiewów może wydostawać się bardzo gorące lub bardzo zimne powietrze. (...) w bezpośredniej bliskości nawiewów może dojść do oparzenia lub odmrożenia skóry. Nieosłonięte części ciała należy trzymać z dala od otworów nawiewowych - Mercedes klasy A

- Nie wolno obsługiwać przycisków i manipulatora [radia - przyp. red.] podczas jazdy. Może to spowodować śmierć lub poważne obrażenia w razie wypadku - Hyundai Getz

- Nie wystawiać nigdy głowy, ramion i łokci poza szybę - Fiat 500

- W trybie recyrkulacji wymiana powietrza jest ograniczona. W przypadku braku chłodzenia zwiększa się wilgotność powietrza, co może powodować zaparowanie szyb. Ze względu na stopniowo pogarszającą się jakość powietrza osoby przebywające we wnętrzu samochodu mogą odczuwać senność - Opel Insignia.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas