Historia warszawskich trolejbusów ma 70 lat

70 lat temu, 5 stycznia 1946 roku, na ulice Warszawy po raz pierwszy wyjechały trolejbusy.

Warszawskie Jelcze do dziś jeżdżą po ulicach Lublina
Warszawskie Jelcze do dziś jeżdżą po ulicach LublinaWojciech JargiloReporter

Popularnie zwane "trajlusiami". Łącznie towarzyszyły mieszkańcom stolicy przez niemal cztery dekady.  Kursowanie rozpoczęły linie A i B. System komunikacji trolejbusowej działał w stolicy w latach 1946-1973 i drugi raz od 1983 roku do połowy lat 90. Przez okres "pierwszych trolejbusów" funkcjonowało trzynaście linii, natomiast od lat 80. - jedna nocna i jedna dzienna.

Do 1973 roku trolejbusy kursowały po Śródmieściu, Mokotowie i Ochocie. Choć początkowo było to zaledwie 30 pojazdów, ich liczba szybko wzrastała. Na początku lat 60. po stołecznych ulicach jeździło już 127 wozów, stacjonujących w dwóch zajezdniach - Łazienkowska i Chełmska. Jednak już w 1963 roku podjęto kroki mające na celu likwidację sieci trolejbusowej. Jako argument podawano między innymi problemy wynikające z przecinania się trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej. W czerwcu 1973 roku nastąpiła całkowita likwidacja linii trolejbusowych w stolicy.

Drugi okres funkcjonowania"trajlusiów"w Warszawie rozpoczął się w 1983 roku. Istniała wówczas jedna linia dzienna i jedna nocna. Pojazdy kursowały z Mokotowa przez Ursynów do Piaseczna. Linie uruchomiono w celu utworzenia bezpośredniego połączenia z nowo wybudowaną fabryką kolorowych kineskopów Unitra Polkolor w Piasecznie.

Mimo protestów mieszkańców Piaseczna i pracowników MZK, linie te zlikwidowano w 1995. roku Zastąpił je autobus 709 o zbliżonej trasie. Początkowo stołeczny system komunikacji trolejbusowej składał się z dwóch linii: A - Plac Unii Lubelskiej - Trębacka i B - Aleje Ujazdowskie - Łazienkowska, obsługiwanych przez 28 pojazdów, otrzymanych w darze od ZSRR. Na potrzeby trolejbusów przystosowano zajezdnię autobusową Łazienkowska. W marcu 1946 roku uruchomiono trzecią linię oznaczoną literą C, jednak wkrótce została zlikwidowana.

W listopadzie 1947 roku do Warszawy przybyły pierwsze francuskie trolejbusy Vetra. W grudniu tego samego roku ponownie uruchomiono linię C, na skróconej trasie z Trębackiej pod Dworzec Gdański. W 1948 roku przeprowadzono zmianę oznaczeń linii trolejbusowych - otrzymały zakres numerów od 51 do 99.

Do 1952 roku trolejbusy rozpoczęły kursowanie jeszcze na trzech liniach. W NRD zakupiono 30 wozów marki Lowa, co umożliwiło wycofanie z ruchu pojazdów radzieckich. W 1954 roku na ulicach pojawiły się trolejbusy Skoda oraz węgierskie, z przyczepami.

Decyzję o likwidacji sieci trolejbusowej podjęto w 1963 roku, co ostatecznie nastąpiło dziesięć lat później.

W 1976 roku rząd ponowie postanowił utworzyć linię trolejbusową, łączącą Warszawę z Piasecznem. W 1983 roku została uruchomiona linia 51 na trasie: Dworzec Południowy - Puławska - Mysiadło - Piaseczno, a w 1990 - na tej samej trasie rozpoczął kursowanie nocny trolejbus 651. Przewoziły pasażerów do 31 sierpnia 1995 roku.

Warszawskie trolejbusy marki Jelcz trafiły do Lublina, gdzie część z nich po remontach jeździ do dziś. Jeden został przekazany kolekcjonerowi zabytkowych pojazdów - Tomaszowi Skrzelińskiemu z Piaseczna.

Szwajcarskie pojazdy marki Saurer wraz z przyczepami w większości trafiły do organizacji zajmujących się ochroną zabytków techniki, między innymi Muzeum Przemysłu w Warszawie i Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach. Z infrastruktury trolejbusowej zostały słupy wzdłuż ulicy Puławskiej i w centrum Piaseczna oraz podstacja trakcyjna na warszawskim Ursynowie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas