Historia warszawskich trolejbusów ma 70 lat
70 lat temu, 5 stycznia 1946 roku, na ulice Warszawy po raz pierwszy wyjechały trolejbusy.
Popularnie zwane "trajlusiami". Łącznie towarzyszyły mieszkańcom stolicy przez niemal cztery dekady. Kursowanie rozpoczęły linie A i B. System komunikacji trolejbusowej działał w stolicy w latach 1946-1973 i drugi raz od 1983 roku do połowy lat 90. Przez okres "pierwszych trolejbusów" funkcjonowało trzynaście linii, natomiast od lat 80. - jedna nocna i jedna dzienna.
Do 1973 roku trolejbusy kursowały po Śródmieściu, Mokotowie i Ochocie. Choć początkowo było to zaledwie 30 pojazdów, ich liczba szybko wzrastała. Na początku lat 60. po stołecznych ulicach jeździło już 127 wozów, stacjonujących w dwóch zajezdniach - Łazienkowska i Chełmska. Jednak już w 1963 roku podjęto kroki mające na celu likwidację sieci trolejbusowej. Jako argument podawano między innymi problemy wynikające z przecinania się trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej. W czerwcu 1973 roku nastąpiła całkowita likwidacja linii trolejbusowych w stolicy.
Drugi okres funkcjonowania"trajlusiów"w Warszawie rozpoczął się w 1983 roku. Istniała wówczas jedna linia dzienna i jedna nocna. Pojazdy kursowały z Mokotowa przez Ursynów do Piaseczna. Linie uruchomiono w celu utworzenia bezpośredniego połączenia z nowo wybudowaną fabryką kolorowych kineskopów Unitra Polkolor w Piasecznie.
Mimo protestów mieszkańców Piaseczna i pracowników MZK, linie te zlikwidowano w 1995. roku Zastąpił je autobus 709 o zbliżonej trasie. Początkowo stołeczny system komunikacji trolejbusowej składał się z dwóch linii: A - Plac Unii Lubelskiej - Trębacka i B - Aleje Ujazdowskie - Łazienkowska, obsługiwanych przez 28 pojazdów, otrzymanych w darze od ZSRR. Na potrzeby trolejbusów przystosowano zajezdnię autobusową Łazienkowska. W marcu 1946 roku uruchomiono trzecią linię oznaczoną literą C, jednak wkrótce została zlikwidowana.
W listopadzie 1947 roku do Warszawy przybyły pierwsze francuskie trolejbusy Vetra. W grudniu tego samego roku ponownie uruchomiono linię C, na skróconej trasie z Trębackiej pod Dworzec Gdański. W 1948 roku przeprowadzono zmianę oznaczeń linii trolejbusowych - otrzymały zakres numerów od 51 do 99.
Do 1952 roku trolejbusy rozpoczęły kursowanie jeszcze na trzech liniach. W NRD zakupiono 30 wozów marki Lowa, co umożliwiło wycofanie z ruchu pojazdów radzieckich. W 1954 roku na ulicach pojawiły się trolejbusy Skoda oraz węgierskie, z przyczepami.
Decyzję o likwidacji sieci trolejbusowej podjęto w 1963 roku, co ostatecznie nastąpiło dziesięć lat później.
W 1976 roku rząd ponowie postanowił utworzyć linię trolejbusową, łączącą Warszawę z Piasecznem. W 1983 roku została uruchomiona linia 51 na trasie: Dworzec Południowy - Puławska - Mysiadło - Piaseczno, a w 1990 - na tej samej trasie rozpoczął kursowanie nocny trolejbus 651. Przewoziły pasażerów do 31 sierpnia 1995 roku.
Warszawskie trolejbusy marki Jelcz trafiły do Lublina, gdzie część z nich po remontach jeździ do dziś. Jeden został przekazany kolekcjonerowi zabytkowych pojazdów - Tomaszowi Skrzelińskiemu z Piaseczna.
Szwajcarskie pojazdy marki Saurer wraz z przyczepami w większości trafiły do organizacji zajmujących się ochroną zabytków techniki, między innymi Muzeum Przemysłu w Warszawie i Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach. Z infrastruktury trolejbusowej zostały słupy wzdłuż ulicy Puławskiej i w centrum Piaseczna oraz podstacja trakcyjna na warszawskim Ursynowie.