Auta w Rosji młodsze niż w Polsce!

Za sprawą licznych filmików, robiących furorę w sieci, rosyjskie drogi kojarzą się nam głównie z rozklekotanymi starymi Ładami, pijaństwem i agresją. W rzeczywistości ich obraz maluje się jednak inaczej. Przykład - przeciętny Rosjanin jeździ dziś młodszym autem, niż statystyczny Kowalski!

Łada 2121 na ulicach Moskwy
Łada 2121 na ulicach MoskwyBai Xueqi/Xinhua NewsAgencja SE/East News

Jak wynika z danych Ministerstwa Cyfryzacji średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosi 14,6 roku. Dla porównania, według informacji rosyjskiej agencji Autostat, przeciętny wiek auta osobowego u naszych wschodnich sąsiadów to dziś - uwaga - 13,6 roku!

Najmłodszymi autami pochwalić się mogą mieszkańcy Nadwołżańskiego Okręgu Federalnego. Przeciętne auto legitymuje się tam wiekiem 12 lat. Po drugiej stronie skali stoją oczywiście odlegle tereny Rosji - północny Kaukaz (14,6 roku), Syberia (16,6 roku) i daleki wschód (20,3 roku).

W tym miejscu warto przypomnieć, że wg ACEA średni wiek samochodu osobowego w krajach Unii Europejskiej wynosi dziś 10,8 roku. Najstarsze auta znajdziemy obecnie na drogach: Grecji (15,7 roku), Rumunii (16,3 roku), Estonii (16,7 roku) i Litwy (16,9 roku).

Wypada jednak wyjaśnić, że sytuacja finansowa przeciętnego kierowcy w Federacji Rosyjskiej dalece odbiega od tej, do jakiej przywykli zmotoryzowani w Czechach, Polsce, na Słowacji czy w Rumunii.

Trzeba bowiem pamiętać, że rosyjski rynek wciąż zdominowany jest przez lokalnego wytwórcę - Ładę, w którego ofercie przez wiele lat pozostawały m.in. takie modele jak WAZ 2107 (obecnie najpopularniejsze auto w Rosji, produkowane tam do 2012 roku) czy WAZ 2170 (Łada Priora produkowana do 2018 roku).

Średni wiek pojazdów w UE wg ACEAInformacja prasowa (moto)

Śmiało można więc przyjąć, że chociaż Rosjanie jeżdżą zauważalnie młodszymi autami niż Polacy czy np. Czesi (średni wiek samochodu w Czechach to aż 14,8 roku), w przeważającej większości są pojazdy, których konstrukcja tkwi jeszcze w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

Nie zmienia to jednak faktu, że rosyjski rynek dynamicznie się rozwija, a sami Rosjanie stają się zdecydowanie bardziej wybredni niż kiedyś. Dość przypomnieć, że od kilku lat ponad 50 proc. nowych aut rejestrowanych po raz pierwszy w Federacji Rosyjskiej wyposażonych jest np. w... automatyczne skrzynie biegów.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas