Tak zaoszczędzisz na naprawach!

Nie naprawiaj auta "na raty". Współpracujące elementy wymieniaj kompleksowo!

O kosztach eksploatacji należy myśleć perspektywicznie. Czasem warto jest zainwestować w coś wcześniej, by później móc zaoszczędzić.

Poniżej podajemy symulację kosztów typowych napraw doraźnych i kompleksowych (ceny orientacyjne dla samochodów klasy średniej). Przyjęliśmy założenie, że to czego nie wymienimy od razu i tak prędzej czy później zepsuje się lub zużyje. W perspektywie na części wydamy zatem tyle samo, ale zyskamy na robociźnie.

Za naprawami kompleksowymi przemawiają trzy argumenty. Po pierwsze - po wyjeździe z warsztatu poprawa jakości pracy danego podzespołu będzie naprawdę odczuwalna (z wyjątkiem obsługi rozrządu). Po drugie - na usługę otrzymamy pełną gwarancję. Serwis nie będzie się w przyszłości tłumaczył, że usterka powraca, ponieważ nie wymieniliśmy jeszcze "innych elementów, które trzeba było wymienić". Po trzecie - naprawiając "raz a dobrze" ograniczymy liczbę wizyt w serwisie do niezbędnego minimum, dzięki czemu zaoszczędzimy czas poświęcony na odwiedzanie warsztatu i nie będziemy kilkakrotnie pozbawieni auta.

Reklama

Naprawa zawieszenia

Zamiast jednego silentbloka wymień oba i sworzeń.

W przypadku niektórych modeli samochodów, w wahaczach można wymieniać zarówno sworznie, jak też silentbloki. O ile sam sworzeń wymienia się zwykle łatwo i szybko, o tyle do wymiany silentbloka trzeba już demontować wahacz i korzystać z prasy hydraulicznej. Warto zatem przy okazji wymienić drugi silentblok oraz sworzeń. Czas naprawy wydłuży się o ok. 30 minut, a łączny koszt robocizny będzie znacznie niższy niż koszt trzech oddzielnych wizyt w serwisie celem wymiany poszczególnych elementów osobno.

Wymiana na raty:

Wymiana slientblocka - 60 zł koszt części, 150 zł koszt robocizny. Wymiana silentblocka 2 - 75 zł koszt części, 150 zł koszt robocizny. Wymiana sworznia - 80 zł koszt części, 80 zł koszt robocizny. Razem suma części - 215 zł, suma robocizny - 380 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 215 zł, robocizna - 200 zł.

Naprawa kompleksowa poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Oszczędność na robociźnie: 180 zł

Wymiana amortyzatorów

Oprócz amortyzatorów wymień także łożyska kolumn.

Wymiana amortyzatorów w kolumnach McPhersona to doskonała okazja do weryfikacji stanu sprężyn i górnych łożysk kolumn. Jeśli widoczne są oznaki zużycia, trzeba koniecznie wymienić wszystko "za jednym zamachem". Założenie sprężyn czy łożysk kolumn wymaga ponownego rozebrania zawieszenia i jeśli do tego dojdzie - za usługę trzeba będzie zapłacić powtórnie kilkaset złotych. Osłony i odboje amortyzatorów wymieniamy obowiązkowo. Łożyska - jeśli mechanik stwierdzi, że są skorodowane lub głośno pracują.

Wymiana na raty:

Wymiana amortyzatorów - 500 zł koszt części, 300 zł koszt robocizny, wymiana łożysk kolumn - 360 zł koszt części, 300 zł koszt robocizny.

Razem suma części - 860 zł, suma robocizny - 600 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 860 zł, robocizna - 300 zł.

Naprawa kompleksowa poprawia właściwości jezdne.

Oszczędność na robociźnie: 300 zł

Wymiana sprzęgła

Przy okazji warto wymienić także koło dwumasowe

Wymiana sprzęgła lub dwumasowego koła zamachowego to poważne naprawy, ponieważ wymagają demontażu skrzyni biegów, a w niektórych modelach samochodów całego zespołu napędowego. W takiej sytuacji, przy okazji zakładania nowego sprzęgła, warto wymienić również dwumasowe koło zamachowe i na odwrót - jeśli montujemy nowe koło dwumasowe, warto wymienić także sprzęgło. Przy okazji należy także założyć nowy simmering wału napędowego, a w wybranych modelach samochodów także centralny wysprzęglik hydrauliczny.

Wymiana na raty:

Wymiana sprzęgła - 1800 zł koszt części, 650 zł koszt robocizny, wymiana koła dwumasowego - 1450 zł koszt części, 650 zł koszt robocizny.

Razem suma części - 3250 zł, suma robocizny - 1300 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 2800 zł, robocizna - 650 zł.

Naprawa kompleksowa pozwala także oszczędzić na częściach.

Oszczędność na robociźnie: 350 zł

Wymiana rozrządu

Wymień zestaw razem z pompą cieczy chłodzącej.

Jeśli pasek rozrządu napędza pompę cieczy chłodzącej, należy montować nową przy każdej wymianie paska lub - w ostateczności - co drugą wymianę paska. Założenie samej pompy wymaga rozebrania całego rozrządu, a zatem powtórzenia dokładnie tych samych czynności, które trzeba wykonać przy wymianie paska rozrządu. Robiąc wszystko "za jednym zamachem" oszczędzamy nie tylko na robociźnie. Zakup kompletu rozrządu z pompą cieczy zazwyczaj wychodzi taniej niż zakup zestawu rozrządu oddzielnie i pompy oddzielnie.

Wymiana na raty:

Wymiana paska i rolek - 670 zł koszt części, 500 zł koszt robocizny, wymiana pompy cieczy - 260 zł koszt części, 500 zł koszt robocizny.

Razem suma części - 930 zł, suma robocizny - 1000 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 850 zł, robocizna - 500 zł.

Naprawa kompleksowa obniża ryzyko awarii silnika.

Oszczędność na robociźnie: 500 zł

Wymiana uszczelki pod głowicą

Przy okazji zleć regenerację gniazd zaworowych głowicy.

Wymiana uszkodzonej uszczelki pod głowicą wymaga demontażu rozrządu i głowicy, którą przed powtórnym montażem mechanik musi oddać do planowania. Warto przy tej okazji zlecić regenerację gniazd zaworowych. Dopłacimy ok. 25-30 zł do każdego gniazda (dla silnika ośmiozaworowego będzie to zatem od 200 do 240 zł). Usługa szczególnie polecana do aut z instalacją LPG. Jeśli po roku od wymiany uszczelki wypalą się gniazda zaworowe, całą robotę trzeba będzie wykonywać jeszcze raz i oczywiście kupić nową uszczelkę.

Wymiana na raty:

Wymiana uszczelki - 250 zł koszt części, 1200 zł koszt robocizny, regeneracja gniazd zaworowych - 450 zł koszt części, 1200 zł koszt robocizny.

Razem suma części - 700 zł, suma robocizny - 2400 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 450 zł, robocizna - 1200 zł.

Naprawa kompleksowa poprawia osiągi samochodu.

Oszczędność na robociźnie: 1200 zł

Wymiana szczęk hamulcowych

Zastosuj cały zestaw naprawczy.

Wymiana tylko nieszczelnego cylinderka hamulcowego lub samych szczęk to błąd. Do naprawy należy podejść kompleksowo i zastosować zestaw naprawczy (cylinderek, szczęki, sprężyny, samoregulatory), a jeśli budżet nam na to pozwala - także bębny hamulcowe. Koszt robocizny nie wzrośnie, bo przy wymianie cylinderka lub szczęk mechanik i tak musi zdemontować wszystkie elementy. Im więcej starych części wymienimy na nowe, tym łatwiej będzie można wyregulować cały układ. Naprawa przebiegnie szybciej, a jej efekt będzie bardziej odczuwalny.

Wymiana na raty:

Wymiana cylinderka - 55 zł koszt części, 150 zł koszt robocizny, wymiana szczęk - 75 zł koszt części, 150 zł koszt robocizny.

Razem suma części - 130 zł, suma robocizny - 300 zł.

Wymiana hurtem:

Kosz części - 130 zł, robocizna - 150 zł.

Naprawa kompleksowa wyraźnie poprawia sprawność hamulców.

Oszczędność na robociźnie: 150 zł

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy