Szokujące dane. 6 mln samochodów rozpłynęło się w powietrzu

Niedawno informowaliśmy, że w ubiegłym roku przeprowadzono w Polsce dokładnie 18 277 548 badań technicznych.

W tej grupie znalazły się zarówno badania obowiązkowe (cykliczne), jak i te wykonane w związku z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez policję. Dla porównania wg danych GUS na dzień 30.06.2017 (dane za rok 2018 nie są jeszcze dostępne) w Polsce było 29 149 178 pojazdów silnikowych z czego 22 109 572 stanowiły samochody osobowe.

Oczywiście nie każdy pojazd silnikowy wymaga rejestracji, ale same tylko auta osobowe, ciężarowe i motocykle to grupa licząca - uwaga - 26 720 871 pojazdów. Oznacza to, że poza kontrolą diagnostów znalazło się  8,5 mln pojazdów!

Reklama

Liczba ta obejmuje wprawdzie "nowe" auta (zwolnione z obowiązkowych badań technicznych przez trzy lata od czasu pierwszej rejestracji) i samochody na "żółtych" tablicach rejestracyjnych, które nie podlegają okresowym badaniom technicznym.

Sumaryczna sprzedaż wszystkich nowych pojazdów w Polsce oscyluje wokół 500 tys. egzemplarzy rocznie. Od owego 8,5 mln odjąć więc można - maksymalnie - 1,5 mln. Wniosek? Albo 6,5 mln pojazdów porusza się po polskich drogach bez przeglądu, albo... mamy do czynienia z tzw. "martwymi duszami".  

Do podobnych wniosków doszedł Instytut Samar, który opublikował zestawienie dotyczące aut, jakie istnieją dziś wyłącznie na papierze. Z szacunków Instytutu wynika, że stanowią one aż 1/4 (!) wszystkich rekordów Centralnej Ewidencji Pojazdów!

Z wyliczeń Samaru wynika, że tzw. "rekordy archiwalne" dotyczą 6,09 mln samochodów, co stanowi dokładnie 25,7 proc. pojazdów odnotowanych w CEP. Mianem "pojazdów archiwalnych" określane są pojazdy nie wyrejestrowane, w przypadku których upłynęło ponad 10 lat od daty pierwszej rejestracji w Polsce i w okresie 6 lub więcej lat nie wpłynął żaden komunikat aktualizujący z organów rejestrujących, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego czy stacji kontroli pojazdów.

SAMAR pokusił się również o stworzenie zestawienia najpopularniejszych modeli "zaśmiecających" Centralną Ewidencję Pojazdów. Wynika z niej, że po polskich drogach wciąż porusza się np. 1 804 624 egzemplarze Fiatów 126p czyli popularnych Maluchów. Drugie miejsce zajmuje jego większy brat - "Duży Fiat" - czyli model 125p. Wg CEP w Polsce wciąż zarejestrowanych jest 628 655 egzemplarzy tego modelu. Ostatni stopień podium - z wynikiem 522 672 sztuk - zajmuje inny produkt z Żerania - FSO Polonez.

W pierwszej piątce znajdziemy też: 4. Syrenę 105 (134 611 egzemplarzy) i 5. Wartburga (bez sprecyzowania modelu) 97 319 szt. Warto zauważyć, że w przypadku Syreny chodzi wyłącznie o model 105. Całkowita liczba widniejących w CEP Syren to aż 180 303 egzemplarze!

Na kolejnych miejscach zestawienia najpopularniejszych martwych dusz znajdziemy jeszcze kolejno: 6. Trabanty (wszystkie modele) - 91 023 sztuk, 7. Skody 105 (70 458 sztuk), 8. Łady 2105/2107 (50 139 sztuk), 9. Zastavy 1100 (46 629 sztuk) oraz - 10. - Syreny 104 (34 558 sztuk).

Wypada jeszcze dodać, że w CEP wciąż widnieje ponadto blisko 33,5 tys. zarejestrowanych Skód S100, ponad 31,5 tys. Warszaw i niemal 22,5 tys. Zaporożców!

Opr. Paweł Rygas



INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy