Prawdziwa potęga to Niemcy. Reszta się nie liczy!
Znamy już wyniki sprzedaży poszczególnych modeli samochodów na europejskim rynku w minionym 2013 roku. Które auta szczególnie przypadły do gustu nabywcom i jacy producenci mogą z optymizmem spoglądać w przyszłość?
Niekwestionowanym królem Starego Kontynentu pozostaje Volkswagen. W pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów znalazły się aż cztery modele marek należących do koncernu z Wolfsburga.
Podobnie jak przed rokiem, na najwyższym miejscu europejskiego podium uplasował się Volkswagen Golf. W minionych dwunastu miesiącach na kompaktowe auto z Niemiec zdecydowało się aż 460 800 nabywców. Na drugim miejscu - z wynikiem 275 600 sprzedanych egzemplarzy - sklasyfikowano Forda Fiestę. Najniższy stopień podium przypadł Volkswagenowi Polo, na którego zdecydowało się 262 400 europejskich klientów.
Co ciekawe, skład pierwszej piątki jest dokładnie taki sam, jak miało to miejsce w roku 2012. Na czwartym miejscu - z wynikiem 260 500 sprzedanych pojazdów - znalazło się Renault Clio. Na piątym miejscu sklasyfikowano Forda Focusa, na którego zdecydowało się 223 100 nabywców.
Szósta pozycja należy do Peugeota 208, który znalazł w ubiegłym roku 211 500 klientów. Siódme miejsce - z wynikiem 195 500 sprzedanych egzemplarzy - należy do BMW serii 3. Na ósmym miejscu sklasyfikowano Audi A3. Samochód z Ingolstadt trafił w ubiegłym roku do 167 900 europejskich nabywców. W pierwszej dziesiątce znalazły się też kolejno: Skoda Octavia (167 500 sprzedanych egzemplarzy) i Fiat 500 (159 300 sprzedanych aut).
Drugą dziesiątkę otwiera kolejny produkt marki Volkswagen - model Passat (157 259 sprzedanych aut). Za nim znalazły się kolejno: 12. Opel Corsa (156 524 sprzedane auta), 13. Fiat Panda (152 200 sprzedane auta), 14. BMW serii 1 (148 401 sprzedane auta) i 15. Volkswagen Tiguan (144 272 sprzedane auta).
W "Top 20" znalazły się też jeszcze: 16. Renault Megane (143 257 sprzedanych egzemplarzy), 17. Mercedes klasy A (131 778 sprzedanych egzemplarzy), 18. Opel Astra (130 718 sprzedanych egzemplarzy), 19 Skoda Fabia (129 534 sprzedanych egzemplarzy) i zamykający zestawienie Volkswagen Up (128 474 sprzedane egzemplarze).
Nie trzeba być ekspertem, by zauważyć, że na rynkach Starego Kontynentu warunki wciąż dyktują marki niemieckie. W czołowej dwudziestce znalazło się aż pięć modeli marki Volkswagen, a także dwie Skody i jeden model Audi. Pojazdy koncernu z Wolfsburga zajęły więc aż osiem pozycji z ogólnej listy dwudziestu najlepiej sprzedających się modeli.
Wypada też zauważyć, że - jeśli nie liczyć Skody i Forda, które w powszechnej opinii traktowane są jak "niemieccy producenci" - tylko pięć z dwudziestu aut (trzy francuskie i dwa włoskie) nie są kojarzone z naszymi sąsiadami zza Odry. Włosi i Francuzi mają więc twardy orzech do zgryzienia.
Z zestawienia można też wysnuć wnioski dotyczące sytuacji na rynku marek premium. BMW może się pochwalić aż dwoma sklasyfikowanymi w pierwszej dwudziestce modelami. Najwięksi konkurenci - Audi i Mercedes - tylko po jednym. W szerszym ujęciu widać jednak, że przyjęta przez Mercedesa strategia gruntownego odświeżenia swojej oferty przynosi bardzo dobre rezultaty. Wypada przypomnieć, że jeszcze na koniec 2012 roku, klasa A znajdowała się na odległym 44. miejscu listy najchętniej kupowanych pojazdów w Europie. Debiut kolejnej generacji pozwolił poprawić ten wynik aż o 27 pozycji!
Oceń swoje auto. Wystarczy wybrać markę... Kliknij TUTAJ.