Polacy coraz chętniej kupują SUV-y premium

Jak pokazują dane przedstawione PZPM, w pierwszym półroczu 2017 roku sektor małych i średnich SUV-ów odnotował wzrost na poziomie 29 proc. Znacząco - o blisko 27 proc. - powiększył się też rynek suvów segmentu premium.

Polacy lubią auta premium
Polacy lubią auta premiumInformacja prasowa (moto)

Ogromny wpływ na te wyniki mają klienci biznesowi. Stanowią oni aż 62 proc. nabywców małych i średnich SUV-ów i aż 88 proc. (!) odbiorców aut klasy premium. Warto przy tym odnotować, że w dzisiejszych czasach klienci biznesowi często wybierają auta w wyższych wersjach wyposażeniowych. W przypadku SUV-ów jedną z najchętniej wybieranych opcji jest napęd na obie osie.

Oto krótki przegląd rynku i systemów 4x4, na jakie chętnie decydują się nabywcy w Polsce.

Lexus NX

Lexus NX dostępny jest w wersji przednionapędowej oraz z hybrydowo-elektrycznym napędem na cztery koła E-Four. Przednie koła napędza tutaj jednostka spalinowa współpracująca z silnikiem elektrycznym, natomiast za napędzanie kół osi tylnej odpowiada dodatkowy silnik elektryczny, który korzysta z energii odzyskanej podczas hamowania. Z układem współdziała szereg czujników, uruchamiających napęd tylnej osi w sytuacji, gdy wymagają tego warunki na drodze, także w czasie gwałtownego przyśpieszania. Układ współpracuje również z adaptacyjnym zawieszeniem, które automatycznie dostosowuje się do nawierzchni, po której porusza się pojazd.

Lexus NXInformacja prasowa (moto)

W najniższej wersji wyposażeniowej - Elite - Lexusa NX z hybrydowym układem o łącznej mocy 197 KM i napędem E-Four można mieć od 185 900 zł.

Audi Q5

Audi Q5 wyposażono w stały napęd na cztery koła Quattro. Układ jest zdolny do rozdzielania momentu obrotowego zarówno pomiędzy obie osie, jak i poszczególne koła, dostosowując się do przyczepności nawierzchni. Za przekazywanie napędu odpowiada wielotarczowe, hydrauliczne, sterowane elektryczną pompą sprzęgło, umieszczone przy tylnym końcu wału napędowego.

Audi Q5Informacja prasowa (moto)

Zgodnie z konfiguratorem umieszczonym na oficjalnej stronie Audi, w Polsce za najtańsze Q5 z napędem Quattro i dwulitrowym silnikiem Diesla o mocy 190 KM trzeba zapłacić 192 200 zł.

BMW X3

BMW X3 kupimy z systemem stałego napędu na cztery koła xDrive. Podobnie jak w przypadku innych układów tego typu, rozwiązanie niemieckiej marki pozwala na automatyczne przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy osiami. Pozwala to lepiej radzić sobie z nadsterownością i podsterownością. Co więcej, w momencie uślizgu jednego z kół, współpracując z układem DSC, system blokuje je i przekazuje moc na pozostałe koła.

BMW X3Informacja prasowa (moto)

Za najtańsze BMW X3 z napędem xDrive przyjdzie nam zapłacić 199 100 zł. W takiej konfiguracji auto wprawia w ruch dwulitrowy diesel o mocy 190 KM.

Mercedes GLC

Mercedesa GLC wyposażono w napęd 4Matic, bazujący na centralnym mechanizmie różnicowym o konstrukcji planetarnej. Tak jak w przypadku innych systemów tego typu, w sytuacji utraty przyczepności układ przyhamowuje koła będące w poślizgu i zwiększa moment obrotowy przekazywany do kół o dobrej trakcji.

Mercedes GLCInformacja prasowa (moto)

Za Mercedesa GLC w wersji nadwoziowej SUV (auto można kupić również z nadwoziem coupe), z 2,1-litrowym silnikiem Diesla o mocy 170 KM, przyjdzie nam zapłacić co najmniej 179 700zł. Wszystkie wersje tego modelu są wyposażone w napęd na cztery koła 4Matic.

Porsche Macan

W Macanie zastosowano system napędu na cztery koła PTM (Porsche Traction Management). Za rozdział momentu obrotowego pomiędzy osie odpowiada w nim, regulowane elektronicznie, sprzęgło wielopłytkowe. Układ korzysta z czujników, które monitorują parametry takie jak prędkość kół, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne pojazdu, a także kąt skrętu. W sytuacji, gdy koła jednej z osi tracą przyczepność, większa część momentu obrotowego przekazywana jest na drugą oś. System wyposażono również w automatyczną - hamulcową - blokadę mechanizmu różnicowego.

Porsche MacanInformacja prasowa (moto)

Macana można kupić w cenie od 226 400 zł. Takie auto jest dostępne z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 252 KM. Wszystkie wersje tego modelu mają napęd na cztery koła w standardzie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas