BMW czy Mercedes? Która marka wygrywa w Polsce?

BMW Group Polska podsumowało właśnie rok 2017. Firma poinformowała, że - już ósmy rok z rzędu - osiągnęła pozycję lidera polskiego segmentu premium.

Mercedes to numer 1 polskiego rynku
Mercedes to numer 1 polskiego rynkuGetty Images

W informacji BMW nie byłoby może nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że 9 stycznia identyczną deklarację złożyli przedstawiciele polskiego przedstawicielstwa Mercedesa. Która z tych dwóch marek rzeczywiście dzierży w Polsce palmę pierwszeństwa?

Sama marka BMW odnotowała w ubiegłym roku 16 059 rejestracji. To aż o 29 proc. więcej niż w roku 2016. Najpopularniejszym modelem w portfolio marki okazało się nowe BMW serii 5. Wynik 3 177 rejestracji oznacza aż 78 proc. wzrost i stawia model na pozycji niekwestionowanego lidera w klasie "limuzyn biznesowych". Dla porównania konkurencyjna klasa E Mercedesa zakończyła ubiegły rok z wynikiem 1695 polskich rejestracji.

Także BMW serii 3 utrzymało pozycję numer jeden w swoim segmencie, odnotowując 2 673 rejestracje i solidny 44 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku. W tej kategorii Bawarczycy również pokonali konkurencję ze Stuttgarttu. W ubiegłym roku na polskich drogach przybyły 1092 nowe egzemplarze Mercedesa klasy C.

Pierwszą trójkę listy najpopularniejszych modeli BMW zamyka X3 z 1 791 zarejestrowanymi pojazdami (wzrost o 40 proc.). W tej kategorii firma musi jednak uznać wyższość Mercedesa. Model GLC (wraz z odmianą coupe) trafił w ubiegłym roku aż do 3058 polskich nabywców.

Audi nie może jeszcze nawiązać walki z czołową dwójkąGetty Images

Mimo zwycięstwa BMW w dwóch kluczowych segmentach liczby bezwzględne wskazują, że tytuł lidera polskiego rynku premium należy się jednak Mercedesowi. W zeszłym roku producent ze Stuttgartu dostarczył polskim nabywcom 16 794 samochodów osobowych, co samo w sobie stanowi wzrost aż o 42,4 proc! To również więcej niż deklarowane przez BMW 16 059 rejestracji (wzrost o 22 proc.).

Mercedes stosuje jednak pewien wybieg, od którego konkurenci z Bawarii starają się dystansować. W informacjach prasowych mowa jest "nowych osobowych Mercedesach", co oznacza, że do statystyki wliczane są też osobowe odmiany samochodów użytkowych pokroju Citana, Vito i Sprintera. Te, w sumie, znalazły w ubiegłym roku w 1 121 nabywców. Gdyby pominąć te modele w statystykach sprzedaży za ubiegły rok Mercedes Polska może pochwalić się wynikiem 15 673 sprzedanych pojazdów. To wprawdzie o przeszło 30 proc. więcej niż dwa lata temu, ale... o 386 samochodów mniej niż w przypadku BMW!

W tym miejscu wypada jeszcze dodać, że należące do Bawarczyków MINI zakończyło rok z 1 875 rejestracjami (wzrost o 19 proc.), a BMW Motorrad dostarczyło 1 447 motocykli (wzrost o 22 proc.). Na polskich drogach przybyło też m.in. 332 samochody spod znaku BMW Motorsport (najpopularniejszym modelem było BMW M2) i 117 egzemplarzy BMW i3.

Dla porównania warto dodać, że w zeszłym roku z polskich salonów wyjechało 13 239 egzemplarzy Audi. To wzrost o 23 procent w stosunku do roku 2016, jednak wynik ten wciąż nie pozwala Audi włączyć się do bezpośredniej walki z Mercedesem i BMW.

Paweł Rygas

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas