Straże miejskie wystawiły kierowcom niemal milion mandatów

Przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi w wielu miastach pojawiają się wnioski o likwidację straży miejskiej. Tymczasem MSW informuje, że w 2013 r. strażnicy miejscy interweniowali ponad 3 mln razy, najwięcej w przypadku łamiących prawo kierowców.

Czy straże powinno się zlikwidować?
Czy straże powinno się zlikwidować?Adam GuzReporter

Temat likwidacji straży miejskich powraca od dłuższego czasu. Jak przyznała w rozmowie z PAP rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, w porównaniu z 2012 r. w 2013 liczba oddziałów straży miejskich zmniejszyła się o 3.

"W 2013 roku w Polsce funkcjonowało 476 oddziałów straży miejskich i 117 oddziałów straży gminnych. Najwięcej było ich w województwach zachodniopomorskim - 71 oraz wielkopolskim - 62, najmniej w podlaskim - 12) oraz świętokrzyskim - 20. W ubiegłym roku w strażach zatrudnione były 11 412 osoby, z czego 9 643 to strażnicy miejscy i gminni, a 1 796 to pracownicy cywilni" - powiedziała.

Stan zatrudnienia w strażach miejskich - jak wynika z danych MSW - wzrósł w ciągu ostatnich 10 lat prawie dwukrotnie; w 2013, w porównaniu z 2012 zmalał jednak o 67 osób.

Z kolei, jeśli chodzi o interwencje, to w 2013 r. w całym kraju strażacy miejscy przeprowadzili ich 3 mln 051 tys.; z tego ponad 1,6 mln zakończyło się wystawieniem mandatu (w wysokości łącznie ponad 242 mln zł), a blisko 154 tys. wnioskiem do sądu. W porównaniu z 2012 r. mandatów wystawianych przez strażników miejskich było o 159 tys. mniej.

Straż Miejska najczęściej karała kierowców. W 2013 r. wystawiła im ponad 940 tys. mandatów na ponad 160 mln zł. Poza wykroczeniami drogowymi strażnicy miejscy najczęściej wystawiali mandaty za picie alkoholu w miejscach publicznych, zakłócanie porządku publicznego, a także zaśmiecanie oraz uszkadzanie mienia.

"W 2013 roku strażnicy ujawnili również ponad 3,7 tys. przestępstw oraz ujęli i przekazali policji ponad 8 tys. podejrzanych o popełnienie przestępstwa. Dodatkowo blokowali koła w przypadku ponad 105 tys. źle zaparkowanych aut, a ponad 24 tys. razy usuwali pojazdy z drogi" - dodała Woźniak.

Likwidacja Straży Miejskiej rozpatrywana była ostatnio m.in. w Nowym Targu. Ostatecznie nie doszło jednak do referendum. Z kolei w podwarszawskich Ząbkach referendum w tej sprawie odbyło się w lutym br.; ale z powodu niskiej frekwencji było nieważne.

Klub SLD złożył w Sejmie projekt ustawy, która ma odebrać straży miejskiej możliwość przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców. Jest także projekt Twojego Ruchu ograniczający kompetencje strażników, politycy TR chcą zlikwidowania straży miejskich w 22 miastach.

Taki wątek pojawia się też w kampaniach wyborczych m.in. w Warszawie. Likwidacji warszawskiej Straży Miejskiej chce m.in. kandydat Nowej Prawicy na prezydenta stolicy Przemysław Wipler.

Także kandydat Nowej Prawicy na prezydenta Gorzowa Wlkp. Rafał Zapadka chce likwidacji tamtejszej straży miejskiej.

Straże miejskie zaczęły powstawać od 1990 roku. Wprowadzone wówczas przepisy pozwalały władzom samorządowym na tworzenie "umundurowanych straży miejskich", zaznaczając jednocześnie, że "funkcjonariusze straży miejskich wykonują wyłącznie czynności administracyjno-porządkowe". W 1997 r. weszła w życie ustawa o strażach gminnych, w której dokładnie wymieniono zadania straży, w tym m.in. te związane z ruchem drogowym.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas