Poduszka z "wagą"

Czy poduszka powietrzna w samochodzie może "myśleć"? Te, które pojawią się w samochodach przyszłości tak. Dowodzi tego system PODS (passive occupant detection system), w skład którego wchodzi krzemowy tensometr naciskowy zainstalowany pod poduszką fotela pasażera. Dzięki informacjom napływającym z systemu komputer uruchamiający air bag może na podstawie oszacowania ciężaru pasażera określić, z jaką siłą ma się otworzyć poduszka pasażera.

Amerykańskie przepisy wymagają, aby w samochodach sprzedawanych na terenie USA rozpoczęto instalowanie zaawansowanych i nowoczesnych systemów poduszek powietrznych. Producenci samochodów mają czas na wdrożenie tych systemów do 2006 roku. Technologia PODS po raz pierwszy pojawiła się w standardowym wyposażeniu jaguara XK w ramach systemu technologii ARTS (Adaptive Restraint Technology System). Wkrótce znajdzie również zastosowanie w innych modelach koncernu Ford Motor Company. Największy konkurent Forda - General Motors - także będzie wprowadza ów system w swoich samochodach. Jego dostawcą będzie firma Delphi Automotive Systems

Reklama

W odróżnieniu od systemów z wyłącznikami ręcznymi, pasywny system PODS do podjęcia decyzji o sposobie zadziałania poduszki powietrznej nie wymaga żadnej ingerencji ze strony kierowcy ani pasażerów. Ponadto system ten można zastosować w fotelu praktycznie każdego typu, bez uszczerbku dla odporności zderzeniowej czy też komfortu jazdy. Niebagatelną sprawą są także koszty naprawy - w przypadku aut wyposażonych w PODS są one zdecydowanie niższe bowiem w razie wypadku poduszka pasażera nie jest uruchamiana, gdy siedzenie jest puste.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: poduszka powietrzna | poduszka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama