ITS zrewolucjonizuje transport? Ma być szybciej

Do końca marca 2015 r. powstanie "System ITS Poznań", który ma usprawnić ruch drogowy i transport w stolicy Wielkopolski. Projekt wart 83 mln zł obejmie zachodnią część aglomeracji. W poniedziałek miasto podpisało umowę z wykonawcą.

Do końca marca 2015 r. powstanie "System ITS Poznań", który ma usprawnić ruch drogowy i transport w stolicy Wielkopolski. Projekt wart 83 mln zł obejmie zachodnią część aglomeracji. W poniedziałek miasto podpisało umowę z wykonawcą.

Inwestycja w 85 proc. współfinansowana jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt jest proekologiczny - usprawnienie ruchu drogowego spowoduje bowiem zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery. ITS (Inteligentne Systemy Transportowe) ma poprawić płynność ruchu, priorytetem jest tu transport zbiorowy - autobusy i tramwaje będą pokonywać skrzyżowania jako pojazdy uprzywilejowane. ITS to również informacja dla podróżnych, którzy na urządzeniach mobilnych - tabletach czy telefonach komórkowych otrzymają informację o tym, jak najlepiej zaplanować podróż transportem miejskim czy indywidualnym.

Reklama

Projektantem i jednocześnie wykonawcą "Systemu ITS Poznań" będzie konsorcjum Siemens Sp. Z o.o. i Siemens AG.

Prezydent Poznania Ryszard Grobelny przypomniał, że nie jest to początek ITS-u w mieście. Już w latach 80-tych powstały pierwsze inteligentne systemy transportowe, które objęły 22 skrzyżowania w centrum.

"Szczególnie ważne w tym projekcie jest to, że poprawi się komfort podróży, dzięki szerokiemu dostępowi do informacji" - wskazał Grobelny.

W zachodniej części Poznania powstaną 84 tablice z informacją o czasie przyjeżdżających tramwajów czy autobusów oraz o ewentualnych utrudnieniach w ruchu. Projekt obejmie ok. 100 obiektów sygnalizacji świetlnej, z czego 60 wymaga wymiany sterowników, konstrukcji wsporczych i latarni sygnalizacyjnych.

"Cały transport zbiorowy, ok. 550 pojazdów zostanie wyposażonych i podpiętych do tego systemu. Oprócz tego stacje pomiarowe, na podstawie których tworzona jest informacja dla podróżnych o tym jak zatłoczone jest miasto, muszą być również rozmieszczone w całym mieście" - mówił Przemysław Staśkowiak z Zarządu Dróg Miejskich.

Członek zarządu Siemensa Marek Bielski, przyznał, że w wielu miastach w Polsce działają podobne systemy, np. w Warszawie, Łodzi, Krakowie, powstaje w Szczecinie i Lublinie.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: ITS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy