Używana Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Uniwersalność: to za sprawą tej cechy Land Cruiser J9 jest poszukiwany na rynku wtórnym. Poradzi on sobie w terenie, na trasie i w mieście.

Od momentu prezentacji ta generacja terenowej Toyoty zdobywała mnóstwo pochwał za udane łączenie sprzeczności. Dzięki konstrukcji i bardzo sprawnemu napędowi auto nie boi się nawet cięższego terenu. Na asfalcie sprawdza się nie gorzej niż wiele SUV-ów o budowie bliższej autom osobowym.

Prosto i pewnie

Wnętrze zdradza wiek konstrukcji, jednak pasuje do charakteru auta. Użytkownicy narzekają na skrzypienie jakie zaczyna wydawać z siebie z czasem deska rozdzielcza. Miejsca w kabinie jest bardzo dużo zarówno z przodu, jak i z tyłu niezależnie od wersji. Większość egzemplarzy na rynku wtórnym ma bogate wyposażenie, z reguły na pokładzie jest "elektryka" i klimatyzacja. Sporo ma też skórzaną tapicerkę czy podgrzewane fotele. W aucie nie ma filtra kabinowego - może się to okazać uciążliwe dla alergików.

Reklama

Niezależnie od podłoża Land Cruiser prowadzi się bardzo pewnie, co zawdzięcza stałemu napędowi obu osi. Kierowca może zblokować centralny mechanizm różnicowy, włączyć reduktor, a w wielu egzemplarzach także blokadę tylną. Toyota zaleca częstą wymianę olejów w mostach, skrzyni biegów i skrzyni rozdzielczej (maks. co 30-40 tys. km). Warto obejrzeć uszczelniacze skrzyni rozdzielczej; nie są zbyt trwałe, ale ich wymiana jest bardzo prosta, a same uszczelniacze niedrogie. Nie zaniedbujmy tego, bo większy ubytek oleju w skrzyni rozdzielczej może spowodować bardzo kosztowną awarię.

W Land Cruiserze serii J9 na rynku europejskim spotkamy trzy jednostki napędowe. Najczęściej będzie to turbodiesel 3.0/125 KM - trwała konstrukcja zapewniająca zupełnie wystarczające osiągi i zużycie paliwa na poziomie 11 l/100 km. Trzeba jedynie uważać na głowice tych silników, gdyż zdarzają się przypadki ich przegrzania. Nowocześniejszy diesel D4-D zastąpił starszą jednostkę w 2000 roku, ma on taka samą pojemność, ale większą moc (163 KM) i moment obrotowy. Wprawdzie zużywa on o litr paliwa mniej, ale jego użytkownicy powinni być przygotowani na kosztowną wymianę wtryskiwaczy.

Pod względem kultury pracy diesle nie mogą się równać z benzynowym silnikiem 3.4 V6 . Ta jednostka zapewnia bardzo dobre osiągi, jest też bardzo trwała, ale jej spalanie to nawet 17-18 l/100 km (z automatem). Decydując się na zasilanie gazem trzeba zamontować najwyższej klasy instalację i dbać o regularną regulację zaworów. Wszystkie silniki łączono zarówno z czterobiegowymi automatami, jak i z manualnymi skrzyniami 5-biegowymi.

Tanio, czyli drogo

Zawieszenie oparte na sprężynach śrubowych jest dosyć komfortowe i co najważniejsze bardzo trwałe. Land Cruiser świetnie sprawdza się również jako holownik (może ciągnąć nawet 2800 kg). W autach wyposażonych w hak trzeba jednak zwrócić szczególna uwagę na stan tylnego zawieszenia.

Pomimo wysokiej ogólnej niezawodności Land Cruiser jest dosyć drogi w utrzymaniu. Sporym kosztem jest ogumienie. Pamiętać trzeba, że ze względu na stały napęd 4x4 auto wymaga czterech identycznych opon. Do tego trzeba dbać o identyczne ciśnienie i ich równomierne zużycie.

Land Cruiser J9 to pojazd niezwykle poszukiwany, z czego korzystają handlarze. Nie należy absolutnie obwiać się egzemplarzy przygotowanych do jazdy w terenie czy dalszych wypraw. Z reguły są to auta dużo bardziej zadbane i lepiej serwisowane od tych poruszających się tylko po asfalcie. Tacy właściciele bardziej dbają o stan podzespołów mechanicznych, a wyposażenie można odsprzedać. Nie wierzmy zapewnieniom z ogłoszeń "auto nie używane w terenie".

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002) - podsumowanie

Land Cruiser J9 to doskonała propozycja dla ceniących sobie aktywny wypoczynek. Dzielnie radzi sobie w terenie, a jednocześnie bardzo dobrze nadaje się do jazdy na co dzień. W przeciwieństwie do wielu konkurentów nawet w mieście czuje się doskonale. Nie warto oszczędzać na jego serwisowaniu - nie jest ono tanie, ale ewentualne naprawy mogą być nieporównywalnie droższe.

Toyota Land Cruiser J9: historia modelu
1996: Land Cruiser J90 zastępuję serię J70. Seria J70 "heavy duty" pozostaje w produkcji do dzisiaj.
1999: Drobny lifting nadwozia.
2000: Nowoczesny diesel D-4D zastępuje klasycznego turbodiesla.
2002: Nowy model - Land Cruiser J120.
Oznaczenia fabryczne modelu:
J90 - 3-drzw., J95 - 5-drzw.
KZJ/KDJ90 lub 95 - silnik Diesla
VZJ90 lub 95 - silnik benzynowy

Toyota Land Cruiser J9: typowe usterki i problemy

  • Wybite, bujające zawieszenie wymaga wymiany elementów gumowo-metalowych. Polecamy tuleje poliuretanowe.
  • Zużyte wtryskiwacze w silniku 3.0 D-4D.
  • Zatarte wałki wyrównoważające w dieslu 3.0 TD.
  • Przegrzanie silnika 3.0 TD może spowodować pęknięcie głowicy.
  • Blokada tylnego mostu nie załączy się, jeśli od dawna była nieużywana.
  • Korozja ramy to często skutek zaniedbań właściciela w płukaniu podwozia po jeździe terenowej.


Toyota Land Cruiser J9: warto poszukać

  • Samochodów z podstawowymi modyfikacjami terenowymi.
  • Wersji krótkiej, jeśli planujemy wykorzystywać ją rekreacyjnie. Będzie dużo tańsza.


Toyota Land Cruiser J9: tego unikaj

  • Samochodów, które pokonały duży przebieg na LPG.
  • Egzemplarzy, które mają różne opony na dwóch osiach.
  • Aut przerobionych z wersji do ruchu lewostronnego.

Dane techniczne: Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

Wersja3.4 V63.0 TD3.0 D-4D
Silnikbenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa3378 cm32982 cm32982 cm3
Układ cylindrów/zaworyV6/24R4/8R4/16
Moc maksymalna178 KM125 KM163 KM
Maksymalny moment obrotowy303 Nm295 Nm343 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna180 km/h160 km/h175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s14,0 s12,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km14,411,010,3

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Używane Mitsubishi Pajero Pinin (2000-2004) - OPINIE

Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4 - PORÓWNANIE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy