Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - test

Rozmiarami Opel Cascada pasuje do kabrioletów klasy średniej, np. Audi A5. Nie ucieknie jednak od skojarzeń z Astrą i porównań do aut marek popularnych.


Na podstawie kompaktowego auta można zrobić duży kabriolet, pozostawić jego nazwę i mówić, że oto kolejny członek rodziny tego modelu, przy okazji największy w swojej klasie. Ale to zbyt proste. Opel stworzył oparty w większości na elementach Astry duży kabriolet, nazwał go Cascada i przekonuje m.in., że to model klasy średniej, będący rozsądną cenowo alternatywą dla aut premium, takich jak np. Audi A5 Cabriolet czy BMW 3 Cabrio. To marketing w czystej postaci i nie bardzo chce nam się wierzyć, że ktoś zamiast do salonu Audi zawita do Opla.

Reklama

Miękki dach, twarda sztuka

Jak zwał, tak zwał - produkowana w Polsce Cascada to rzeczywiście spory samochód. Jej rozstawy osi i kół są identyczne jak w Astrze GTC (największe w gamie tego kompaktu), a długością ustępuje ona jedynie wersji kombi, i to tylko o 2 mm. Tym kabrioletem mogą podróżować cztery dorosłe osoby, pod warunkiem, że wszystkie nie będą miały po dwa metry wzrostu.

Zaletą Cascady jest też to, że w przeciwieństwie do poprzedniczki - Astry TwinTop - ma materiałowy, a nie metalowy dach. Dzięki temu nie tylko składa się on szybko (w 17 zamiast niemal 30 s jak to miało miejsce w Astrze), ale i zapewnia ciekawe doznania akustyczne. W końcu po to kupuje się kabriolet, by nawet podczas jazdy z zamkniętym dachem wrażenia były inne niż w zwykłym aucie. W Cascadzie nie jest zbyt głośno, ale wyraźniej słyszalne są np. dźwięki dochodzące z ulicy. Komu to przeszkadza, może zamówić za 800 zł dodatkową izolację akustyczną.

W Cascadzie udało się uzyskać porządną sztywność nadwozia - nawet podczas jazdy na drogach o gorszej nawierzchni nie ma się wrażenia, że Opel jest nieprzyjemnie wiotki. Cascada prowadzi się pewnie i szybko, ale nie nerwowo reaguje na ruchy kierownicą, a jej zawieszenie nieźle tłumi nierówności.

Nowemu zawsze ciężko

Pod maską pracuje nowy silnik Opla - 1.6 Turbo. Generuje 170 KM i 260 Nm (chwilowo 280 Nm - funkcja overboost). To niby sporo, ale musi sobie radzić z masą niemal 1,8 tony i dość ospale pracującym sześciobiegowym automatem. W efekcie dynamika jest po prostu przeciętna. Wrażenia nie robi ani sprint do "setki", ani tempo rozpędzania powyżej 120 km/h. Cascadą znacznie przyjemniej jeździ się spokojnie, wtedy docenia się kulturalną i cichą pracę niewielkiego doładowanego silnika.

Opel sensownie wycenił Cascadę. Jak na bogato wyposażony, czteroosobowy (a nie 2+2) kabriolet z mocnym silnikiem i automatem, 124 700 zł nie jest kwotą wygórowaną. Dla porównania: mniejszy VW Golf 1.4 TSI DSG (160 KM) kosztuje 103 790 zł, a naszym zdaniem czysto teoretyczny rywal, czyli Audi A5 Cabriolet 1.8 TFSI Multitronic (170 KM) - 176 400 zł.

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo - podsumowanie

Cascada to model, który ze wszystkich aut Opla daje najwięcej przyjemności z jazdy. I to dla czterech osób.

Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: plusy

  • sprawne składanie dachu,
  • dobre wyciszenie,
  • sztywna karoseria,
  • miejsce dla czterech osób,
  • spory bagażnik,
  • pewne prowadzenie.


Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo: minusy

  • słaba zwrotność,
  • kiepska widoczność,
  • mała ładowność,
  • powolna praca automatu,
  • przeciętne osiągi,
  • spore zużycie paliwa.

Dane techniczne: Opel Cascada 1.6 Turbo Cosmo

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna170 KM/6000
Maks. moment obrotowy260 Nm/1650
Napędprzedni
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość470/184/144 cm
Rozstaw osi270 cm
Średnica zawracania12,2 m
Masa/ładowność1768/383 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)280/750 l
Poj. zbiornika paliwa56 l (Pb 95)
Opony235/50 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna217 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h11,0 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)36,1 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)36,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*97 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)9,3/5,9/7,2
Teoretyczny zasięg770 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)11,8/8,0/9,9
Rzeczywisty zasięg580 km
Cena wersji podstawowej**179 700 zł
Cena209 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Opel Combo Tour 1.6 CDTI Enjoy - TEST

Frankfurt 2013 - Opel Cascada z 200-konnym silnikiem - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy