Opel Astra V z Polski. Nadciąga pogromca Golfa VII?
Podczas pierwszej prezentacji Astry 5-tej generacji, która będzie produkowana w zakładach Opla w Gliwicach, inżynierowie najczęściej podkreślali fakt, że samochód został odchudzony o aż 200 kg. W domyśle było - a najnowszy Golf o "tylko" 100 kg. Jako pierwsi w Polsce publikujemy wrażenia z jazdy najnowszą Astrą, która w polskich salonach pojawi się dopiero pod koniec roku.
Nowe - nadwozie i zawieszenie kompaktowego Opla ważą nawet do 200 kg mniej niż w wypadku poprzedniej Astry. Model bazowy, teraz wyposażony w 3-cylindrowy silnik 1.0 Turbo o mocy 105 KM, ma być lżejszy od swojego dotychczasowego odpowiednika o 150 kg. Wersja, która według fachowców z Opla będzie najczęściej wybierana przez klientów, czyli 145-konna 1.4 Turbo, waży o 140 kg mniej niż najpopularniejszy model Astry obecnej generacji. Różnica między masą własną porównywalnych wersji Astry 5-tej i 4-tej generacji ma być nie mniejsza niż 120 kg. Czyli już bardzo podobnie, jak w wypadku porównywalnych wersji Golfa 7. i 6. generacji.
Na owe minimum 120 kg składa się 80 kg, które zaoszczędzono dzięki nieznacznemu zmniejszeniu rozmiarów zewnętrznych auta (długości o 49 mm, a wysokości - o 26 mm), zastosowaniu w konstrukcji nadwozia nowatorskich, lekkich materiałów i niestosowanych wcześniej na skalę produkcji wielkoseryjnej procesów łączenia poszczególnych elementów oraz 40 kg, które udało się "urwać" z układów - zawieszenia, hamulcowego i wydechowego.
Razem z nową generacją Astry Opel zacznie wprowadzać do swoich modeli nowe jednostki napędowe. Od teraz w samochodach Opla będą stosowane tylko 3 rodziny silników:
1. SGE - 3-cylindrowy 1,0 l o mocy 105 KM i 4-cylindrowy 1,4 l o mocy 145 KM (obydwa z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem),
2. MGE - 4-cylindrowy 1,6 l o mocy 200 KM (najmocniejszy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem),
3. MDE (4-cylindrowy 1.6 CDTI).
1-litrowy silnik generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm i współpracuje z 5-biegową przekładnią mechaniczną. 1,4-litrowy osiąga 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego i seryjnie współpracuje z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach. Rozpiętość mocy nowych jednostek napędowych sięga od 95 KM do 200 KM.
Testowe Astry V były napędzane silnikami 1.0 Turbo o mocy 105 KM i 1.4 Turbo o mocy 145 KM. Dla porównania, do dyspozycji dziennikarzy udostępniono również model poprzedniej generacji ze 115-konnym wolnossącym silnikiem 1,6 l i 140-konnym, turbodoładowanym 1,4 l pod maską. Odczuwalnie lepsze osiągi nowych silników w połączeniu ze znacznie mniejszą masą Astry nowej generacji sprawiają, że kompaktowy Opel zachowuje się teraz w czasie jazdy bardziej dynamicznie. Mniejsza bezwładność i większa sztywność nadwozia nowej konstrukcji robią swoje. Zawieszenie z przodu na kolumnach McPhersona i z tyłu z belką skrętną wyposażoną w drążki Watta zapewnia bardzo precyzyjne prowadzenie kół i dobry komfort resorowania, na który pozytywny wpływ mają również opony nowej konstrukcji - o mniejszej średnicy, wyższym profilu i lżejszej budowie, dostosowanej do wymagań lżejszego samochodu.
Podobnie jak wcześniej większą Inginię, tak teraz kompaktową Astrę Opel zamierza wyposażyć w nowatorski system inteligentnych reflektorów, który roboczo nazwano IntelliLUX. W każdym z nich zamontowano kilkanaście modułów z diodami LED, które automatycznie potrafią dostosować snop światła do warunków na drodze (światła "długie" - poza terenem zabudowanym i obszarem oświetlonym sztucznym światłem - świecą się zawsze, a przełączanie ze świateł drogowych na mijania i odwrotnie załatwia automatyka).
W czasie nocnych jazd testowych reflektory nowej Astry udowodniły swoją "inteligencję" i wyższość nad dobrymi reflektorami z żarówkami halogenowymi. Oczywiście, system oświetlenia IntelliLUX będzie oferowany do Astry za dopłatą. Jak wysoka by nie była, warto diodowe reflektory umieścić na pierwszym miejscu listy wyposażenia dodatkowego do nowej Astry.
Chociaż w Niemczech przedsprzedaż Astry rozpocznie się już latem (początkowo wyłącznie 5-drzwiowego hatchbacka, odmiana kombi pojawi się później), oficjalny debiut auta będzie miał miejsce na wrześniowym salonie samochodowym we Frankfurcie.
Produkcyjna wersja Astry zostanie tam pokazana dwa lata po debiucie samochodu studyjnego - Opel Monza Concept, którego założenia konstrukcyjne (lekkie nadwozie i wydajne silniki) oraz detale stylistyczne były zapowiedzią nie tylko Astry 5-tej generacji, ale przyszłych modeli Opla w ogóle.
Maciej Ziemek Członek jury Car of the Year