Ford Kuga II - pierwsza jazda

Ten rok w klasie SUV zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Jednym z pierwszych debiutów 2013 r. jest Ford Kuga drugiej generacji – większy i tańszy od poprzednika.

Dynamicznie narysowany przedni pas charakteryzuje się designem typowym dla nowych Fordów.
Dynamicznie narysowany przedni pas charakteryzuje się designem typowym dla nowych Fordów.Ford
Kokpit niemal identyczny jak w Focusie. Ekran nawigacji jest zdecydowanie za mały, a konsola przeładowana przyciskami, których rozplanowanie i funkcjonowanie trzeba długo studiować. Natomiast układ przełączania biegów jest znakomity.Ford

Nowy Ford Kuga jest znacząco dłuższy niż w pierwszej generacji: aż o 8 cm! M.in. dzięki temu bagażnik rozrósł się aż o 46 l, do 456 l. Zarazem jego paletę silnikową znakomicie dopasowano do wymogów rynkowych, a wśród elementów wyposażenia znajdziemy niemal wszystko, co oferuje rynek.

Jak wszystkie te zalety połączyć z informacją o niższych cenach? Faktycznie, trudno. Ale wytłumaczenia są dwa: po pierwsze, drugie wcielenie małego SUV-a Forda będzie sprzedawane aż na stu rynkach całego świata, więc zarobek i tak będzie ogromny, bo bardzo wzrośnie obrót. A po drugie... No, chyba jednak to jest najważniejsze: konkurencja na rynku kompaktowych SUV-ów jest gigantyczna i nie dostosowując cen do rzeczywistości, Ford błyskawicznie zostałby sprowadzony na ziemię. Przez sprzedaż - a raczej jej brak.

Dlatego trudno się dziwić, że tu i ówdzie nowy model jest wobec starego zubożony. Ale mówimy o takich oszczędnościach jak brak regulacji wysokości fotela kierowcy, rezygnacja z oddzielnie otwieranej szyby w klapie bagażnika czy lekkim obniżeniu jakości tworzyw w kabinie (a i to tylko miejscami). Czy to wystarczy, by wybrzydzać? Naszym zdaniem nie.

Bo auto jest jeszcze zwinniejsze dzięki układowi kierowniczemu nowej generacji (z elektrycznym wspomaganiem), optymalizacji układu jezdnego i dopracowaniu resorowania. Nowa Kuga radzi sobie teraz z "prasowaniem" nierówności jezdni równie znakomicie jak Focus, nie wychylając się przy tym w zakrętach i nie bujając. Nawet na takich kołach, na jakich dostaliśmy to auto do testu: 18-calowych z ogumieniem o profilu 40.

Produkcja nowego modelu odbywa się w Hiszpanii, Chinach i USA.Ford

Ponadto oparcie tylnej kanapy ma regulowany kąt pochylenia, a cała kanapa daje się kilkoma ruchami złożyć z iście dziecinną łatwością, przez co korzystanie z Kugi jako transportera staje się bardzo kuszące. W wyposażeniu seryjnym lub opcjonalnym nie ma tylko aktywnego radarowego tempomatu i adaptacyjnych amortyzatorów. Reszta - ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy, o obecności innego auta w martwym polu lusterek, o niezamierzonej zmianie pasa, sterowanie głosowe, Bluetooth dla telefonu i muzyki czy wreszcie automatyczne wzywanie pomocy po kolizji - wszystko jest dostępne. W dodatku wśród opcji komfortowych pojawiło się elektryczne otwieranie klapy bagażnika, a kabinę znakomicie wyciszono.

Auto można zamówić z jednym z 4 silników: dwóch wersji benzynowego 1.6 EcoBoost (turbo i wtrysk bezpośredni, 150 lub 180 KM) i dwóch diesli 2.0 TDCi (140 lub 163 KM. Oba warianty mocniejsze są dostępne tylko z napędem 4x4, mocniejszy benzynowy na razie wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.

Ford Kuga II

Ford Kuga II

Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord
Ford Kuga IIFord

Nowi rywale Forda Kugi

Nowy Ford Kuga będzie rywalizował m.in z kolejnymi generacjami japońskich SUV-ów, które będą miały rynkowe premiery w rozpoczynającym się roku.

Subaru ForesterSubaru

Czwarta generacja zyskała więcej charakteru, bez zmian pozostał świetny napęd.

Toyota RAV4Toyota

Znacznie większa od poprzedniej wersji (dłuższa aż o 20 cm), o wiele ciekawszy design.

Wersja
1.6 EcoBoost 150
1.6 EcoBoost 180**
2.0 TDCi 140
2.0 TDCi 163***
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1596 cm3
1596 cm3
1997 cm3
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
150 KM/5700
180 KM/5700
140 KM/3750
163 KM/3750
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1600
240 Nm/1600
320 Nm/1750
340 Nm/2000
Osiągi
Prędkość maksymalna
195 km/h
200 km/h
190 km/h
198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,7 s
9,7 s
10,6 s
9,9 s
Zużycie paliwa w l/100 km*
8,3/5,6/6,6
10,2/6,3/7,7
6,3/4,7/5,3
7,2/5,1/5,9
Cena
95 900 zł
113 400 zł
101 900 zł
114 350 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany; **tylko 4x4 i aut. skrzynią biegów; ***tylko 4x4

Michael Harnischfeger, MP

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas