Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum - test
Nowy diesel i ośmiobiegowy automat zwiększają atrakcyjność XC60. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze wersji 4x4.
Jasne - dla bardzo wielu kupujących crossovery wersja przednionapędowa jest wystarczająca. Ale brak możliwości zamówienia Volvo XC60 z nowym, dwulitrowym dieslem i ośmiobiegową skrzynią automatyczną i jednocześnie napędem na cztery koła stanowi pewną niedogodność. Zawsze lepiej jest mieć wybór.
Z drugiej strony byłoby świetnie, gdyby niedogodności zawsze ograniczały się do czegoś takiego. Diesel należy do nowej generacji silników, mocno zunifikowanej z jednostkami benzynowymi. Rozwija moc maksymalną 181 KM, co nawet zważywszy na sporą masę auta - ponad 1,8 tony - zapewnia zadowalające osiągi. Oczywiście nie jest to wersja o jakichkolwiek sportowych ambicjach. Czas rozpędzania do 100 km/h wynosi 9,5 s (uzyskany w trakcie testu wynik jest o sekundę gorszy od podawanego przez producenta), co jest wartością zupełnie wystarczającą w codziennej jeździe. Tym bardziej że subiektywne odczucia są bardzo pozytywne, samochód rozpędza się z dużą lekkością. Spora w tym zasługa kolejnej nowości - ośmiobiegowego automatu. Działa świetnie, zmienia biegi praktycznie bez odczuwalnej przerwy w przeniesieniu napędu i bez najmniejszych szarpnięć. Dzięki sporej rozpiętości przełożeń pozwala na bardzo cichą, relaksującą jazdę - nawet przy autostradowym tempie silnik "kręci się" z prędkością rzędu 2000 obr./min.
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum (czytaj test)
Konsekwencją tego są także wyniki zużycia paliwa - występują dość duże różnice w spalaniu uzyskiwanym w trakcie jazdy miejskiej i w trasie. Przy dynamicznym przyspieszaniu nie ma problemu z przekroczeniem poziomu 10 l/100 km, płynna jazda - nawet szybka, ale w stałym tempie - daje rezultat około 7 l/100 km. W żadnym przypadku nie ma jednak mowy o uzyskaniu zużycia paliwa deklarowanego przez Volvo. Ale i tak nie ma na co narzekać.
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum (czytaj test)
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum - podsumowanie
Szkoda, że nie ma jeszcze wersji 4x4, ale nowy silnik i skrzynia w XC60 wypadają świetnie.
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum: plusy
- bardzo cicha praca silnika,
- więcej niż zadowalające osiągi,
- wysoki komfort jazdy,
- świetna jakość wykonania
Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic Summum: minusy
- na razie brakuje wersji 4x4 z nowym dieslem,
- zużycie paliwa znacznie wyższe od deklarowanego przez producenta
Volvo XC60 | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1969 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 181 KM/4250 |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 464/189/167 cm |
Rozstaw osi | 277 cm |
Masa/ładowność | 1844/486 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 495/1455 l |
Poj. zbiornika paliwa | 70 l (ON) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Zużycie paliwa wg prod. (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,2/4,3/4,6 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,7/7,6/8,7 |
Cena | 187 500 zł |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała