Volvo V70 1.6D DRIVe - test

Udany model V70 w ekologicznej wersji DRIVe nie jest ani tak przyjazny w jeździe jak typowe V70, ani zbyt oszczędny.

Ten silnik sprawdza się w Peugeocie 207, ale nie w wielkim Volvo V70.
Ten silnik sprawdza się w Peugeocie 207, ale nie w wielkim Volvo V70.Motor

Dlaczego ludzie wybierają Volvo V70? W dużej mierze dlatego, że jest to model, który łączy w sobie ujmujący i zarazem nienachalny szwedzki styl z wysokim komfortem jazdy. Volvo V70 jest znacznie mniej krzykliwe (i tańsze) niż jego niemieccy konkurencji, ale zarazem jeździ się nim nie mniej przyjemnie niż niejednym BMW czy Audi.

Volvo V70 1.6D DRIVe

Volvo V70 1.6D DRIVe - test (czytaj artykuł)

Zrezygnowano z klasycznej stacyjki. Silnik uruchamiany jest przyciskiem.Motor
Volvo V70 1.6D DRIVe (test)Motor
Fotele szwedzkiego kombi są wygodne i mają wystarczająco długie siedziska.Motor
Czytelnie i estetycznie. Wyświetlacze komputera są wewnątrz wskaźników. Motor
Wnętrze V70 jest jego mocną stroną. Materiały bez zastrzeżeń, komfort również. Minusem jest elektryczny hamulec ręczny oraz nieintuicyjna obsługa wycieraczek.Motor
Ten silnik sprawdza się w Peugeocie 207, ale nie w wielkim Volvo V70.Motor
Część główna bagażnika ma 527 l, pod podłogą jest dodatkowy schowek (28 l).Motor
Volvo V70 1.6D DRIVe (test)Motor

Czym jest więc Volvo V70 w wersji DRIVe? Można to określić jako szwedzką odpowiedź na to, co kilka lat temu rozpoczął Volkswagen budując super oszczędne modele serii Bluemotion. W skrócie: znaczek DRIVe oznacza, iż samochód ma pod maską najoszczędniejszą wersję silnika (turbodiesel 1.6 skonstruowany przez Peugeota), skrzynię biegów o wydłużonych przełożeniach, obniżone o 20 mm zawieszenie, zmieniony grill chłodnicy oraz opony o obniżonych oporach. W efekcie mniej paliwa ma być tracone tak na aerodynamikę, jak i opory wewnętrzne.Jak to wygląda w praktyce? Testowy egzemplarz trafił do nas zimą, która jest niestety kiepskim okresem na liczenie oszczędności w zużyciu paliwa. Tym niemniej rozpoczęliśmy skrupulatne liczenie zużycie paliwa. Wydłużone przełożenia skrzyni biegów i relatywnie słaby silnik powodują, że samochodem bardzo trudno ruszyć w kopnym śniegu. Nawet przy zwykłych parkingowych manewrach mały turbodiesel potrafi zgasnąć. Podczas jazdy odczuwa się pewien deficyt mocy, szczególnie jeżeli zabieramy się do wyprzedzania. Potwierdzają to wyniki pomiarów: przyspieszenie do 100 km/h zajmuje blisko 14 s. Zużycie paliwa w niczym nie przypomina danych technicznych producenta: w mieście samochód spalał 7,5 l/100 km, natomiast w trasie niecałe 6 l/100 km. Średnia była więc odległa od deklarowanych przez Volvo 4,9 l/100 km. Taki wynik jest mało prawdopodobny do uzyskania w realnej eksploatacji.Wersje V70 z pięciocylindrowymi silnikami 2.4D czy D5 w mieście zadowalają się około 8 l/100 km i trzeba przyznać, że jeździ się nimi o niebo przyjemniej. Czy warto więc decydować się na oszczędną wersję DRIVe? Naszym zdaniem nie. Jeżeli Volvo V70 to z  "prawdziwym" volvowskim pięciocylindrowcem pod maską.Plusy:estetyczne i komfortowo wykończone wnętrze, kompletne wyposażenie, dobre wygłuszenie, przestronność wnętrzaMinusy:silnik ma zbyt małą moc jak na samochód tej wielkości, zbyt długie przełożenie pierwszego biegu utrudnia ruszanie z miejsca

Marcin Klonowski

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1560 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
109 KM/4000
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/5-bieg.
Napęd
przedni
Pojemność bagażnika
555/1580 l
Opony
205/60 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
482/211/154 cm
Rozstaw osi
282 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,5 s
Średnie zużycie paliwa wg producenta w l/100 km
4,9
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
7,5/5,9
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas