Subaru Impreza 2.0i Lineartronic Exclusive - test
Impreza pożegnała się z atrybutami sportu. Dziś to model do aktywnego spędzania czasu.
Kompaktowe Subaru niemal automatycznie kojarzy się z rajdowymi sukcesami sprzed lat.
Tymczasem już od dekady japoński producent systematycznie zmienia wizerunek firmy i zamiast tworzenia aut dla garstki wiernych fanów przerzucił się na spełnianie marzeń coraz większej rzeszy miłośników aktywnego wypoczynku.
Kto szuka zwykłego samochodu kompaktowego, znajdzie bardziej przystępne propozycje na rynku, natomiast Subaru adresuje swoją ofertę do nieco bardziej wymagających.
Porządne wnętrze
Wnętrze Imprezy wykonane zostało z naprawdę porządnych materiałów i ma szansę podobać się wielu potencjalnym użytkownikom. Jest dość obszerne, a stylistyka ma przypominać, że siedzi się w samochodzie, który nadąża za trendami.
W stosunku do Imprez sprzed lat, które miały w sobie coś ze stylu "vintage", to naprawdę duży krok do przodu.
Zastrzeżenia można mieć do detali ergonomii: komputer pokładowy obsługują przyciski rozrzucone w dwóch różnych miejscach, a aż trzy wyświetlacze wprowadzają pewien bałagan informacyjny. Nie są to jednak poważne wady.
Krok do przodu
Kiedyś szukając auta oszczędnego, nie wybierało się ani silnika benzynowego, ani automatu, ani tym bardziej napędu 4x4. Czasy jednak się zmieniły i dzisiaj nawet auto sportowe musi być oszczędne, nie mówiąc o samochodzie codziennego użytku.
Krokiem w tę stronę było w Subaru wprowadzenie bezpośredniego wtrysku paliwa, przed którym Japończycy długo się opierali.
Jaki jest efekt? Nie jest źle, ale oszczędnie raczej również nie do końca. W ruchu miejskim Impreza 2.0i zużywała w teście blisko 11 l/100 km, około 10 l spalała na autostradzie. Tylko przy niezbyt dynamicznej jeździe pozamiejskiej udało się uzyskać rezultat 7,4 l/100 km. Wydaje się, że lepsze wyniki wymagałyby raczej pójścia w stronę downsizingu.
Trzeba natomiast przyznać, że bezstopniowa skrzynia biegów, która jako rozwiązanie w Europie się nie przyjęła, tu spisuje się bardzo dobrze.
Opracowana przez Subaru przekładnia Lineartronic pracuje miękko, a do tego doskonale sprawdza się poza drogami utwardzonymi. Jedynym mankamentem jest zbyt duże opóźnienie na zmianę kierunku jazdy na zimno, ale można się do tego przyzwyczaić.
Bezpieczeństwo
Napęd 4x4 ma zapewnić mobilność w różnych warunkach, ale też podnosi poziom bezpieczeństwa.
Bardzo sztywne nadwozie, system aktywnego tempomatu i śledzenia sytuacji wokół auta z asystentem pasa ruchu czy ostrzeganiem o przeszkodach z przodu i z tyłu to tylko część bogatej listy z tego zakresu. Impreza zdecydowanie jest autem podążającym za trendami w tej dziedzinie.
A w czym wyprzedza konkurencję? Jest jedna dość ważna cecha: auto stwarza wrażenie bardzo solidnego, którym można objechać świat. Wiele marek europejskich nie daje takiego poczucia solidności.
Subaru Impreza 2.0i Lineartronic Exclusive | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | B4/16 |
Moc maksymalna | 156 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 196 Nm/4000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | automatyczna/bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 446/178/148 cm |
Rozstaw osi | 267 cm |
Średnica zawracania | 11,4 m |
Masa/ładowność | 1405/515 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 385/1310 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb95) |
Opony | 205/50 R17 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Zużycie paliwa* | 8,4/5,6/6,6 |
Zasięg | 750 km |
Dane testowe (opony zimowe) | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,7 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 39,4 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,8 dB → |
Zużycie paliwa* | 10,8/7,4/9,1 |
Rzeczywisty zasięg | 540 km |
Cena | 112 402 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
SUBARU IMPREZA 2.0i LINEARTRONIC EXCLUSIVE: PLUSY I MINUSY
+ dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa+ stały napęd 4x4+ dobra jakość wykończenia
- stosunkowo wysokie zużycie paliwa- drobne niedostatki w dziedzinie ergonomii
SUBARU IMPREZA 2.0i LINEARTRONIC EXCLUSIVE: PODSUMOWANIE
Nowa Impreza jest bardzo udanym autem, brakuje jej jeszcze tylko oszczędniejszego silnika.
Subaru Impreza 2.0i Lineartronic Exclusive
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 19/2018