SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi Quartz - test

Ten koreański miejski crossover ma oferować więcej niż inni. Ale z racji mało konkurencyjnej ceny raczej rynku nie zawojuje.

Światłą do jazdy dziennej są w technologii LED. Lampy główne to typowe, soczewkowe halogeny.
Światłą do jazdy dziennej są w technologii LED. Lampy główne to typowe, soczewkowe halogeny.Motor

Ten koreański miejski crossover ma oferować więcej niż inni. Ale z racji mało konkurencyjnej ceny raczej rynku nie zawojuje.

Marka SsangYong to zagadka nawet dla wielu miłośników motoryzacji. Koreański producent, powiązany kapitałowo z firmami chińskimi, ani nigdy nie zdobył wielkiej popularności, ani nie starał się szczególnie trafiać w europejskie gusta.

Kokpit SsangYonga Tivoli pełen jest lakierowanych plastików. 7-calowy ekran z kamerą cofania to standard w wersji Quartz.Motor

Nowy model Tivoli ma być najbardziej normalnym z normalnych przedstawicieli tej marki: to auto miejskie z pewnymi bonusami. Od większości konkurencji odróżnia go na przykład możliwość wyboru napędu 4x4. Ma to być pomost pomiędzy autami miejskimi a SUV-ami, czyli tak zwany crossover.

Na tylnej części foteli znajdują się taśmy do przechowywania drobnych, płaskich przedmiotów.Motor
Kanapa jest dość krótka i ma dość niskie oparcie, ale ogólnie ilość miejsca z tyłu jest wystarczająca dla dwójki dorosłych.Motor

Bardzo dobre wrażenie robi diesel 1.6. Denerwujący może być wprawdzie brak siły ciągu tuż powyżej biegu jałowego (wymaga mocniejszego dodawania gazu przy ruszaniu), ale wraz z obrotami jest tylko lepiej. Silnik ma wysoki moment obrotowy jak na swoją pojemność i niekoniecznie najwyższy apetyt na paliwo. Nasze pomiary mogła nieco zaburzyć obecność bagażnika dachowego, który generuje jednak pewien opór.

Wnętrze jest stosunkowo przestronne, a pozycja za kierownicą bez zarzutu. Pojemność bagażnika teoretycznie wynosi 423 l, ale wynik wydaje się bardzo "optymistyczny".

Niestety, Tivoli wyróżnia także oryginalna cena oraz bezkompleksowe podejście do stylizacji. Te dwie cechy mogą stanąć na drodze do sukcesu.

Według danych fabrycznych bagażnik ma 423 l, ale wydaje się mniejszy.Motor

Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że Tivoli jest droższe chociażby od Nissana Juke'a (którego pozycja rynkowa jest już ustabilizowana i silna), trudno będzie obronić SsangYonga przed krytyką. Wygląd zewnętrzny to kwestia gustu, ale już wnętrze raczej nie trafia w najnowsze trendy. Kiepski plastik, mnóstwo tanich imitacji - to oznaki epoki, która już przeszła do lamusa.

Silnik 1.6 dysponuje zaskakująco dużym momentem obrotowym.Motor
 
SsangYong Tivoli 1.6 e-XDi Quartz
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1597 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
115 KM/3400
Maks. moment obrotowy
300 Nm/1500
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
420/180/160 cm
Rozstaw osi
260 cm
Masa/ładowność
1355/565 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
423/1115 l
Poj. zbiornika paliwa
47 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
b.d.
Śr. zużycie paliwa wg producenta*
5,1/4,3/3,9
Zużycie paliwa w teście*
7,0/5,6/6,3
Cena
80 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

SSANGYONG TIVOLI 1.6 e-XDi QUARTZ: PLUSY I MINUSY

+ przestronne wnętrze+ możliwość wybrania napędu 4x4+ dynamiczny i niezbyt głośny silnik

- bardzo wysoka cena- wątpliwej jakości wykończenie wnętrza- mała liczba serwisów autoryzowanych

Osłony podwozia (760 zł przednia i 680 zł tylna), podobnie jak zintegrowany box dachowy (4716 zł), to elementy zamontowane dodatkowo.Motor

SSANGYONG TIVOLI 1.6 e-XDi QUARTZ: PODSUMOWANIE

Niestety wysoka cena przyćmiewa wszelkie zalety tego modelu. To egzotyczna oferta.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 15/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas